tisdag 31 januari 2012

604800 sekunder

Undrar du också ibland vart tiden tar vägen? När jag var liten var ett sommarlov en evighet. Väntandet tills storasyskonen kom hem från skolan var outhärdligt. Under en bilresa mellan Karlskrona och Växjö hann jag ställa frågan Är vi inte framme snart fler gånger än min Far kunde räkna. Nu närmar jag mig 40 och dagarna försvinner fortare än kvickt.

Vart tar dagarna vägen? Hur ska jag hinna med allt? Kan jag hitta lite bortslarvad tid någonstans och använda den på något bättre sätt? Under helgen fick vi göra en ögonöppnande liten övning och nu vet jag faktiskt vart den mesta av min tid tar vägen. 604800 sekunder på en vecka = 168 timmar. Gör en tabell med 13x13 (minus en) rutor: en ruta för varje timme. Fyll i dina rutor med bokstavskoder. Använd de här koderna eller hitta på egna:
S-sova
Ä-äta
H-hushållsarbete och trädgårdsarbete
R-resande
T-tv, dator
F-föreningsliv/församlingsengagemang
A-arbete/skola
G-gym/träning
L-lek/intressen/umgås

En typisk vecka i mitt liv. Det finns några tomma rutor.
Undrar just vad jag gör med dem. 

Några av mina tankar efter att ha gjort övningen:

Hur är det med jämställdheten hemma hos er? Många undersökningar visar samma sak: om både mannen och kvinnan jobbar heltid så utför kvinnan ändå ungefär dubbelt så mycket av hushållsarbetet. I slutet av arbetsdagen sjunker mannens stressnivå (dags att gå hem och slappa) medan kvinnans stressnivå stiger (dags att gå hem och jobba ännu hårdare).

Vi sover 20% mindre idag än för 100 år sedan. Tänk, med alla våra "tidssparande" uppfinningar har vi fått mycket mer att göra. Jag känner mig sällan utvilad. Jag försöker att gå och lägga mig 22.30, men det lyckas nästan aldrig.

Jag tittar ytterst sällan på TV. Men hur mycket av min tid stjäler datorn och min iPhone? Facebook och slösurfande? Bloggandet? Jag håller på att fundera på en teknikfri vecka men vet inte om jag verkligen vill göra det.

När jag tittar på mina 168 timmar kan jag i alla fall konstatera att de är betydligt mer genomtänkta än vad de var för några år sedan. Idag väljer jag mer noga vad jag lägger min tid på. Jag försöker välja saker som ger mer energi än de tar. Jag försöker välja saker som utvecklar mig. Jag försöker välja saker som för mig i riktning mot lycka.

2 kommentarer:

  1. Bra idé med rutorna. Överskådligt med helhetstänk - imponerande enkelhet att använda i många sammanhang. Säkert jättebra för det kära VDR-barnet som igår kom med nya mål. Kolla lappen han fick med hem igår. Baksidan.

    SvaraRadera