måndag 23 januari 2012

Det där med lycka

Jag kommer att prata om lycka på psykologin den här terminen. Det forskas otroligt mycket i hur man blir lyckligare, och just hur mycket vi faktiskt kan påverka vår lycka är ju verkligen en intressant fråga. Enligt set-point-teorin varierar inte en persons grundläggande lyckonivå så mycket. Lyckonivån bestäms tydligen till 50% av arvsanlagen. Levnadsförhållanden (ålder, civilstånd, inkomst, hälsa, yrke, religion) bestämmer 30-40% och bara det som blir kvar kan du påverka genom hur du tänker och handlar. Din grundläggande lyckonivå kan du testa här. Det testet är taget från Sonja Lyubomirskys bok Lyckans verktyg, som är en handfast bok med många bra tips. Jag läste den förra året och kan verkligen rekommendera den. Om du vill ha en sammanställning över vad man (enligt Lyubomirsky) kan göra för att öka sin lyckonivå, maila mig på mariejusinski@hotmail.com.

Inför den delen av kursen har jag i år läst Gretchen Rubins bok Projekt Lycka. Gretchen ägnade ett år av sitt liv åt att testa olika sätt att bli lyckligare. Varje månad jobbade hon med ett nytt område. Om du vill kan du planera ditt eget lyckoprojekt på hennes blogg. Här på bloggen kommer jag de närmsta dagarna att dela med mig av några av de saker som hon skriver om i boken. Så titta in flera gånger denna veckan!

Jag ska försöka jobba med några av Gretchens lärdomar,
men framför allt villl jag träna på att se hur mycket lycka jag
faktiskt har i mitt liv. För på min dödsbädd vill jag inte säga som Colette:

Vilket fantastiskt liv jag har haft! Jag önskar bara att jag hade insett det tidigare.

Bilden lånade jag från http://tenementhalls.tumblr.com/

2 kommentarer:

  1. Ja, men det var den här boken jag pratade om! Kommer också att läsa den så småningom. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Waow! Jag ÄR Lycklig! Visste det iofs redan .. men fick det här bekräftat! 6.5 !! :))
      Härligt!

      Kramar Annelie

      Radera