Börja med att bedöma ditt eget temperament genom att "sätta ett kryss" på följande skalor. Låt helst någon som känner dig väl göra samma sak så att du kan jämföra din bild av dig själv med någon annans. Reflektera gärna över skillnader/likheter i hur du och din vän/familjemedlem ser på dig.
a.
Förmågan att skjuta upp tillfredsställelse (missa inte klippet! Förmågan att skjuta upp* tillfredsställelse är starkt kopplat till framgång i studier och arbetsliv senare i livet.)
Låg
___________________________________________________hö
b.
Enträgenhet/uthållighet/envishet (När du stöter på
hinder)
Låg
___________________________________________________hög
c.
Grundläggande sinnesstämning (humör)
Negativt
_______________________________________________positivt
d.
Intensitet (hur starka känsloreaktioner får du? Alltså hur glad blri du när du blir glad, hur arg blir du när du blir arg osv)
Låg
___________________________________________________hög
e.
Aktivitetsnivå (grundtempo)
Låg
___________________________________________________hög
f.
Störningsbenägenhet (distraktibilitet, alltså hur lätt
koncentrationen bryts när du gör något som du inte är intresserad av. Ett vardagsuttryck för detta: tankspridd)
Låg
___________________________________________________hög
g.
Regelbundenhet (mat- och sovvanor)
Oregelbunden
______________________________________________som Skalman
h.
Sensitivitet (känslighet för ljud, ljus, känsel, smak,
lukt)
Låg
___________________________________________________hög
i.
Öppenhet eller tillbakadragenhet (i en situation som är
ovan eller med människor du inte känner)
”slow-to-warm-up” ____________________________________________”easy-to-warm-up”
j.
Anpassningsförmåga: Hur snabbt ställer du om vid
övergångar? (Alltså – är det lätt att lämna en aktivitet för att börja en ny?
Hur anpassar du dig till en ny situation?)
svårt att byta aktivitet _________________________________________ Kan lätt byta aktivitet
2.
Fundera över några situationer i ditt liv och om hur din
temperamentsprofil fått dig att hantera de situationerna. Ex: Börja en ny
skola. Få ett småsyskon. Första (klass)festen. En vanlig skolvecka med läxor.
Ett släktkalas. Avsluta ett förhållande. Morgonrutinerna.
3.
Arv/miljö. Liknar du någon av dina föräldrar
temperamentsmässigt? Har några av dina temperamentsdrag förändrats genom livet
och i så fall vilka och hur? Fundera alltså om hur din miljö har påverkat den
förändringen. Tror du att din profil kommer att se likadan ut om 20 år?
Varför/varför inte?
4.
Observera
någon du inte känner och berätta om några beteenden hos den person du väljer
att iaktta. Vilka av temperamentsdragen syns utanpå? På vilket sätt?
5.
Vilka för- och nackdelar ser du med denna modell för
att mäta någons personlighet?
6.
Vissa anser att neuropsykiatriska diagnoser (t.ex.
autism, ADHD, aspergers) är onödiga och att de personernas personlighetsdrag
istället kan förklaras som en helt naturlig variation i temperament. Vad anser
du?
* Härmed får inlägget ses som en koppling till veckans ord som alltså blir uppskjutning/skjuta upp.
* Härmed får inlägget ses som en koppling till veckans ord som alltså blir uppskjutning/skjuta upp.
Det här måste jag tänka lite på!
SvaraRadera