onsdag 2 januari 2013

Godsaker utan socker

Kanske är det fler än jag som fått mer än nog av socker under storhelgerna som gått. Själv har jag bestämt mig för åtminstone en sockerfri vecka - kanske vill du hänga på?

Om du lugnt vill fika vidare vill jag tipsa om en helt underbar bakblogg som jag blev tipsad om under Norgeresan. Här hittar du den.

Jag är ledig ända tills på måndag, så jag passar på att fylla frys och skåp med goda små saker att plocka fram när sötsuget sätter in. Jag tror att jag redan har lagt upp något av de här recepten i bloggen, men jag hittar dem inte, så ni får dem igen. Jag undviker vitt socker men använder en del honung (flytande) och agavesirap. Jag håller mig även borta från mjöl och mjölkprodukter ett tag.

Mandelcrisp, pumpafröcrisp, bananmuffins.

Mandelcrisp

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda 3 dl mandelspån, apelsinskal från en apelsin, 2 tsk  kanel och 0,5 dl flytande honung i en skål. Smörj ett bakplåtspapper med lite rapsolja och sprid ut blandningen på pappret. Strö över lite flingsalt och baka i max 15 minuter. Se upp så att det inte bränns! (Bryt i bitar. Förvara i burk med lock)

Pumpafröcrisp

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda 3 dl pumpafrön, 1 msk förskriven ingefära och 0,5 dl flytande honung i en skål. Sprid ut på ett bakplåtspapper som du smörjt med rapsolja. Strö över lite flingsalt och baka i max 15 minuter. Se upp så att det inte bränns! (Bryt i bitar. Förvara i burk med lock)

Bananmuffins

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa 3 mogna bananer (det går bra med elvisp). Vispa i 3 ägg. Häll i 7 dl mandelmjöl+2 tsk kanel+2 tsk kardemumma +1 tsk vaniljsocker+1 dl kokosflingor+1 msk agavesirap. Vispa. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i ca 20 minuter. (Lägg i frysen)

Päronpaj

Sätt ugnen på 225 grader.Skala, kärna ur och skiva 3 päron. Lägg i en pajform smord med rapsolja. Ringla över ca 1 msk flytande honung och strö över 2 tsk kanel och 1 tsk kardemumma. Strö över tex 1 påse mandelspån och lite valnötter, eller hackade hasselnötter. Grädda i ca 10 minuter beroende på hur hårda päronen är.

Mango/apelsinsmoothie

Mixa en mango och en apelsin. Mango köper jag i frysdisken, förpackad i små påsar. Jag tycker att mixad apelsin smakar godare om inte hinnorna följer med. En brasilianska jag känner har lärt mig hur man gör: Apelsinen skalar jag med en vass kniv så att frukthinnan följer med skalet bort. Sedan skär jag ut filéerna med en vass kniv.

Banansmoothie

Det här en stor favorit hos mig. Mättande och jättegod. Mixa en halv frusen banan (när bananerna blir liiite för bruna skalar jag dem, skär i bitar och fryser ner), 1 apelsin (se tipset på receptet ovan) 1 tsk riven färsk ingefära, 1 tsk kanel och lite linfrön.

2 kommentarer:

  1. inget socker, inget mjöl och ingen mjölk. vad äter du? linser och bönor!!?
    själv har jag nog fått nog av socker redan innan jul. men någon måste ju äta upp allt. tur att vi hade bröllop och inte hann med att laga massor, utan bara god knäck och fantastisk lussebutterkaka.
    fridens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en kokbok som jag gillar jättemycket med sådana recept. Bönor har jag jättesvårt för, men idag åt jag god tomatsoppa med röda linser. Det blir överhuvudtaget mycket frukt och grönsaker.

      Radera