måndag 21 januari 2013

Veckans ord: Uppfinningsrik

Jag har valt uppfinningsrik som veckans ord. Barn är ju oftast otroligt uppfinningsrika, men när (om?) deras förslag hela tiden möts av en skeptisk blick så dör deras kreativitet ganska snabbt ut, och så blir de lika trist likriktade som alla vi vuxna. Om jag som vuxen väljer att bejaka barnens idéer kan alla möjliga spännande saker hända. J har länge tjatat om att han vill experimentera med kakrecept, och idag lät jag honom äntligen härja fritt i köket, trots min oro över att behöva kasta allt. 17.40 bjöds samtliga i familjen in till "super cool avsmakning". Oj, vilka fantastiska smaksensationer som väntade efter att han gått loss på godisskåpets innehåll (med viss input från mig).

 
J utgick från en helt vanlig chokladmuffinssmet. Efter en klick smet i muffinsformarna la han i smaksättningarna och sedan la han över en klick smet till. Här är hela listan:
  1. Fudge
  2. Toblerone
  3. Marshmallows
  4. Mandelmassa i mitten och sedan ett lager hyvlad nougat ovanpå den varma muffinsen
  5. Mars
  6. Rollo
  7. Lakritskola
  8. Chocolate Chip cookie-deg
  9. Marabou apelsincrisp
  10. Dumleklubba
  11. Kolasås (Ohoy) och kokos
Mina favoriter var de med lakrits och dumle, tror jag. Mandelmassa och nougat var också god - den blev ju som en gigantisk Mozartkula.
 
En liten bonus på temat uppfinningsrik:
S har en del motoriska problem som innebär att det är svårt att knäppa knappar. Jag vill inte att han ska behöva gå i mjukisbrallor hela tiden, men det är svårt att hitta snygga byxor som fungerar. Under veckan som gått har jag köpt flera par byxor till honom, och tyvärr är det bara ett av paren som har tryckknappar. För att fundera ut en lösning använde jag följande ganska självklara modell: 1. "Hur ser det ut när problemet är löst?" I fallet med byxorna var det enkelt - När problemet är löst kan S knäppa sina byxor själv. 2. "Vilka åtgärder behöver jag vidta för att komma dit?". Efter en del fundering kom jag fram till lösningen: Att sprätta upp knapphålen någon extra millimeter. Det är precis det som behövs för att han ska lyckas knäppa byxorna själv och därmed bli ännu lite mer självständig.
 
Nu vill jag gärna utmana dig att hitta en liknande uppfinningsrik lösning på ett stort eller litet problem som funnits länge i din vardag.


4 kommentarer:

  1. Åh, där skulle man varit med. J kan få komma hit och testa nästa provomgång! :)

    Svårt med din utmaning. Ska fundera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite farligt med J i huset. Han älskar att baka just nu. Och någon måste ju tyvärr äta upp det...

      Radera
  2. DET godisskåpet skulle jag vilja se.... Det måste krävas en enorm viljestyrka att ha så mycket godis hemma. Jag skulle aldrig kunna ha ett chipsskåp i mitt hem tex, det skulle vara helt förödande. Respekt till dig.
    /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är inte så illa som det ser ut. Det mesta godiset kom från en lösgodispåse som var kvar sedan i julas. Lite småtrist godis som ingen ville äta men som fick nytt liv på det här sättet.

      Radera