söndag 5 februari 2012

Etiska dilemman

Jag har fått ett roligt uppdrag: Tillsammans med någon av mina barn ska jag gå och se de nya barnfilmerna som släpps under året. Sedan bedömer vi hur bra filmerna passar att använda i Junis barnverksamhet Moviekids. Min uppgift är att skriva ihop några diskussionsfrågor att använda i gruppen utifrån Junis profiler Demokrati, Drogfrihet, Miljö och Internationell solidaritet. I helgen har vi hunnit se både Mästerkatten och Alvin och gänget 3.
Bild från IMBd.com
Jag känner att jag fick ut betydligt mer av filmerna än vad jag brukar få. Nu fick jag ju bearbeta dem på ett helt annat sätt. Här är de frågor jag skrev ihop om Mästerkatten:

Mänsklig miljö:
1. Tänk på någon du vet som beter sig dumt. Kan det finnas någon förklaring på det? Kanske känner han eller hon sig ensam eller sårad, precis som Humpty Dumpty? Humpty Dumpty visar sig vara god innerst inne. Är det så med alla?
2. Mästerkatten gör allt för att hans låtsasmamma ska känna sig stolt över honom. När är dina föräldrar extra stolt över dig?
3. Hur visar man för någon att man är kär? Mästerkatten bråkar mycket med tjejen han gillar. Är det ofta så?

Om droger:
Mästerkatten går in på en bar där alla dricker öl och beställer mjölk. När kompisarna dricker alkohol, hur gör man för att våga vara annorlunda?

Internationell solidaritet:
Guldgåsen hamnar i ett helt nytt land där hon inte känner någon. Hur får man ett sådant barn att känna sig välkommen?

Demokrati:
Humpty Dumpty är inte en speciellt bra ledare. Hur skulle hans vänner ha kunnat få honom att tänka till?

1 kommentar: