fredag 3 februari 2012

Jag vill int' bli bitter

Jag har av någon anledning haft flera samtal om bitterhet den här veckan.

När det har hänt något jobbigt i ens liv måste man (så klart) få bearbeta det i lugn och ro. Det finns dock vissa som inte kan gå vidare och släppa det som hänt. Jag har alltid haft en tendens att älta saker och jobbar hårt med att låta bli. Jag har läst de första raderna i AA:s bön om sinnesro många gånger och försökt ta till mig det som står där:

Bilden har jag lånat från naturligtvisare.se
"Acceptera det jag inte kan förändra". Jag tror verkligen att en stor del av nyckeln till ett lyckligt liv ligger just där. Ändå lägger jag ner en hel del oro alldeles i onödan på att tänka på saker som faktiskt ligger utanför min kontroll. Det blir kanske tydligare vad jag menar om du tittar på bilden med cirklarna nedan. Tänk dig, att i den stora cirkeln finns allt jag känner till om världen, alltså allt som ryms i mitt medvetande. Endast det som ryms i den inre cirkeln har jag inflytande över och kan påverka. Där ryms alltså till exempel hur väl jag tar hand om min kropp och mina vänner samt vad jag ägnar min tid åt. Utanför det finns allt som jag inte kan påverka. Hur andra beter sig. Vissa aspekter av min hälsa. Vad som har hänt i det förflutna.

Inflytandecirkeln. Rita gärna upp en egen och för in de saker du lägger din energi på i rätt cirkel.
Kanske upptäcker du också att du ödslar energi på saker du faktiskt inte kan påverka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar