tisdag 21 februari 2012

Allt var bättre förr?

Igår skrev jag om min barndom i något slags rosa "allt-var-bättre-förr"-dimma. Kanske är det som min visa storasyster säger: att det är annorlunda idag behöver inte betyda att det är sämre. Det fick mig hur som helst att tänka på det här citatet i samma anda:


”Vår ungdom älskar ingenting annat än lyxen och lättjan. Unga män och kvinnor uppför sig sämre än någonsin tidigare. De föraktar varje auktoritet och hyser ingen respekt för åldern. Vår tids barn har blivit tyranner över oss. De reser sig inte ens om en äldre person träder in i ett rum, de är uppkäftiga mot sina föräldrar och andra, de stör varje hyfsat samtal mellan vettiga människor, de har dåliga matseder och har blivit sina lärares skräck.”

Vet du vem som uttalade de klagande orden? Om jag inte har mina källor fel så var det Herr Sokrates. Och han levde för ungefär 2400 år sedan...

1 kommentar: