tisdag 17 januari 2012

Mantran i vardagen

Jag minns när jag hörde om meditation första gången. Det var min faster, som var tonåring på 70-talet, som berättade hur hon suttit i ett mörkt rum och upprepat mantrat/ordet AUM, för att försöka få kontakt med Alltet. Det lät ganska flummigt tyckte jag. Nu funderar jag över mantran på ett lite annorlunda sätt. Tänk dig att ett mantra är varje ord som du upprepar, varje ord som du "fyller" ditt sinne med så att det påverkar hur du lever ditt liv. Inte behöver du sitta stilla i ett mörkt rum eller tända rökelse för att använda mantran. Här är ett par förslag:

När du ställer larmet på din mobil, utnyttja då tillfället att skriva in något positivt ord att bära med dig under dagen. Just nu står det Rise and SHINE på mitt morgonlarm. En påminnelse om att det är dags att stiga upp, men även en påminnelse om att vara ett föredöme för människorna jag möter.

Hur många gånger på en dag skriver du in lösenord på olika ställen? Tänk vilken möjlighet att bli påmind om vad det nu är du vill fylla ditt sinne med. Passa på att välja ditt lösenord med lite större omsorg nästa gång det är dags att byta.

De senaste åren har marknaden för "mantran" svämmat över. Du kan köpa smycken med viktiga ord, väggord av olika slag (här kan du designa egna!), lösa bokstäver att skriva dina egna ord med. Själv har jag ordet lugn hemma. Missa inte duktiga kalligrafi-konstnären Ylva Skarp, som verkligen kan det här med vackra ord - i dubbel bemärkelse.



Ett av mina "mantran" hemma. Förra året stod det så att jag såg det redan
innan jag klev in genom dörren hemma. En påminnelse om att varva ner.


1 kommentar: