måndag 16 januari 2012

Blue Monday?

Idag är tydligen den deppigaste dagen på hela året. Mörkt och eländigt, inga pengar på banken (kanske dags att börja betala tillbaka kreditlånen man tog vid jul?), man har redan hunnit bryta sina nyårslöften och än en gång bevisat för sig själv att man inte klarar att uppnå sina mål och till råga på allt är det MÅNDAG. Eländes elände.


Positivt tänkande på Jan Stenmarks vis. Visst är han bra.

Sedan jag var i tonåren har jag haft återkommande problem med depressioner vid den här tiden på året. Det sitter väl i generna, jag är inte ensam i släkten om detta. Genom åren har jag provat alla möjliga sätt att må bättre, och de senaste vintrarna/vårarna har jag faktiskt klarat mig igenom ganska bra. Vill du veta hur jag gjort?

Medicin. Jo, det hjälper. Men det tar upp till sex veckor innan det verkar och jag vill egentligen helst slippa att stoppa i mig kemiska preparat som detta. Om du visste hur många biverkningar man får av de här medicinerna. Kolla här. Jag reagerade starkt första gången jag läste den listan. De biverkningar man får är i vissa fall allvarligare än depressionen i sig... Vet du att ca en halv miljon svenskar äter antidepressiva? Säkert finns det åtminstone några av dem som skulle bli hjälpta av annat.

Ljusterapi. På vårt lasarett hade de åtminstone för några år sedan ett ljusterapirum. Ett vitt rum med starka lampor där jag fick sitta i minst en timme flera dagar i veckan under en lång period. Ganska så omständigt, alltså. Sedan några år har jag en egen ljusterapilampa hemma som jag försöker komma ihåg att använda.

Omega 3. Ända sedan jag var och lyssnade på briljante Nils Simonsson har jag ätit omega 3. Jag tror att det hjälper. (Och, på tal om mitt tidigare inlägg om placebo, så gör det väl det då...)

Promenader: Studier visar att tre 45-minuter långa promenader i veckan ger samma effekt mot depression som antidepressiva. Visst är det intressant att så många ändå väljer att äta medicin istället.

Meditation och yoga. Andningen: Jag tror att det är en nyckel till all må bra. Även hållningen. D, som ju är sjukgymnast, brukar prata om gladpunkten. Det är en punkt strax under halsgropen. "Håll fram" den när du står och går. Då får du schysst hållning och om du går med ett "glatt" kroppsspråk så kommer du automatiskt att känna dig gladare.

Mindfulness. Jag tränar på att vara i nuet. Säkert skriver jag mer om det någon annan dag.

1 kommentar:

  1. Min måndag var faktiskt rätt fin, men tack för alla tipsen i alla fall! Kram.

    SvaraRadera