söndag 15 januari 2012

Ordning: energitjuvar

Sedan sist har det blivit ordning i ytterligare några skåp här hemma. Jag försöker att jobba metodiskt och klara av åtminstone något projekt varje dag. Jag prioriterar just nu bort en del sisofys-arbete typ ytstädning, tvätt och matlagning för att istället prioritera sådana saker som ger mer långsiktig förändring, typ som att rensa ut/kasta/ge bort/organisera om. Dessutom har jag nu kommit så långt att kaoset inte är utbrett över hela huset längre, utan att jag har samlat den mesta oordning i samma rum. Hurra!

Varje dag ser jag mig omkring för att hitta mina "energitjuvar" här hemma och försöka åtgärda dem. Jag har kommit till insikt om att jag blir trött och gnällig av:

Stök: saker som ligger på fel ställe. Nu försöker jag att gå lite djupare än att bara flytta på sakerna: Jag skapar ny förvaring om det saknas, jag kastar och rensar. Och tjatar extra mycket på min familj om att alla måste göra sin del här hemma...
Fula saker: Det är lite jobbigt, men form går definitivt före funktion för mig. Jag stör mig på fula saker, hur funktionella de än är. Helst vill jag gömma dem riktigt väl Jag har till exempel satt micron i ett köksskåp. Saker som används varje dag och därför jämt står framme vill jag helst kunna vila ögonen på. Just nu drömmer jag om att byta ut vattenkokaren och brödrosten.
Halvfärdiga projekt: Det har verkligen varit en utmaning för mig att bo i ett renoveringsprojekt de senaste 10 åren. Fortfarande har vi ett par rum här hemma där det saknas lister och liknande, och jättemycket av min energi går åt till att störa mig på de där hörnen av huset. Vårt sovrum (det rum som ju borde ge mig mest lugn och vila) har tyvärr blivit sist ut i renoveringen. Veckan efter nyår jobbade jag och D hårt med att rensa i alla högar av prylar som spritt ut sig över golvet, och D. byggde om ett skåp som vi köpte på loppis för flera år sedan så att det nu passar perfekt Just nu jobbar min hjältestorebror med de sista små detaljerna i vårt sovrum och jag har inte ord nog att berätta hur mycket det betyder för mig.

Här är min dröm: någon av varianterna av Dualits retrofina brödrostar.
Bild lånad från Bagaren och Kocken.

Fina arkivbyrån: Var sak har sin plats i hela 16 olika små lådor.
Inga högar av böcker och papper på golvet längre...

4 kommentarer:

  1. Tjoho! Nu blir det ordning i slottet. Jag gillar verkligen brödrosten. Så det var så den ser ut alltså? :) Ser fram emot att få se hur sovrummet blir. Ja, och alla de andra rummen också. Kram.

    SvaraRadera
  2. Men, vad gör man sen? När allt är perfekt? Den dagen, den sorgen... :)
    /Lillasyster i Thailand

    SvaraRadera
  3. Annika- den dagen ska jag fira med massor av delicatobollar. Sedan är det nog bara att börja om igen, antar jag...

    SvaraRadera
  4. Wow, älskar brödrosten! Finns den kanske i rosa? Måste jag kolla upp. Försöker också rensa här hemma, men det går trögt ...

    SvaraRadera