onsdag 25 januari 2012

Köpa lycka?

Det kan vara intressant att veta att var tredje person som äger mer än 10 miljoner dollar hävdar att pengar skapar fler problem än de löser.  

...Ändå verkar det vara så att pengar faktiskt till viss del kan köpa lycka. I rika länder är invånarna lyckligare än i fattiga länder. Om man jämför människor i samma land är de rika överlag lyckligare än de fattiga. Det verkar som om Maslows tankar (att vi jobbar med självförverkligande/lycka när vi väl uppnått trygghet och välstånd) stämmer.

Vad är då den ultimata lönen? En löneökning ger tillfredsställelse. För en stund. Sedan vänjer vi oss och glömmer bort att vara tacksamma. Vi strävar hela tiden efter mer. Människor som tjänar 200.000 per år uppger att de skulle vara nöjda om de hade en årsinkomst på 350.000. De som tjänar 700.000 per år säger att de skulle vara lyckliga om de tjänade 1.700.00 per år. Det finns dock en sak som faktiskt på riktigt gör oss långsiktigt lyckliga. Kunskapen om att vi tjänar lite mer än någon annan som utför samma jobb. Kanske är det därför vi hela tiden strävar efter att ha liite finare bil och trädgård än grannen. Lagom är väl alltid bäst, som vanligt. Att vara lite lagom ekonomisk oberoende. Det ger lycka.

Oftast är det väl med pengar som med hälsa -  att vi inte ägnar dem en tanke förrän vi får problem med dem. När vi har problem med hälsa eller pengar är det svårt att tänka på någonting annat. När livet väl rasar skulle vi ge vad som helst "för att det skullle bli som igår". Och "igår" hade vi alltså inte ens vett att uppskatta hur bra vi hade det. Kanske har du hört talas om att  den vanligaste känslan dagarna efter 11 september var (efter medlidande) tacksamhet.

Gretchen tycker att man ska spendera sina pengar på:
  • Hälsa och energi
  • Relationer
  • Jobbet
  • Donationer
  • Lyckliga minnen
I boken tar Gretchen upp en del tankar kring att man kan vara generös med så mycket annat än pengar.
  • Ge bort av din tid.
  • Fota vänners barn, eller dela med dig av andra talanger du har.
  • Var generös mot människor du möter genom att ha överseende med deras fel och brister. 
De två första punkterna hade jag väl redan kommit på, men den tredje. Den är bra. Den behöver jag jobba på.

Inga pengar i världen kan köpa den lycka jag kände när J kom
och gav mig den här fina dikten han skrivit. När mina barn
upplever att deras liv är "bäst i världen", då mår jag bra. 
I morgon skriver jag mer om att "latsja och leka".

3 kommentarer:

  1. åh vilken fin dikt. blir lite tårögd.

    SvaraRadera
  2. Perfekta tips! Idag tog jag ut skräpet som hade stått i hallen i en hel dag då jag ändå gick ut, för det skulle ta mindre än en minut. När jag kom hem såg det så städat och fint ut! Tack.

    SvaraRadera
  3. Gulle-J! Intressanta tankar i boken du läser!

    SvaraRadera