måndag 30 januari 2012

When the student is ready, the teacher will appear

Ok, så jag har fortfarande en del funderingar kring Gretchen Rubins bok Projekt lycka. Under Gretchens lyckosökande år ägnade hon mycket energi åt något som hon kallar för att vara Gretchen. Sedan jag läste boken har jag funderat mycket kring just det begreppet. Eller, inte just att vara Gretchen så klart, utan att vara Marie. Vad innebär det för mig? Att vara sann mot mig själv? Att alltid verkligen kunna stå för mina handlingar? Att inte agera efter vad andra förväntar sig utan efter vad som känns bra för mig? Det var inte lätt för mig att svara på vad det innebär att vara jag. Jag känner själv att jag har ändrat mig ganska mycket under de senaste åren och är medveten om att en del av min självbild inte längre stämmer överens med verkligheten. Inte ens min bild av mig själv som motståndare till allt vad idrott heter är sann. Häromdagen kom jag på mig själv med att riktigt njuta av en stund i gymet. Och jag ser verkligen fram emot mina zumbapass. 

...Så där stod jag i slutet av förra veckan med mina tankar kring vem jag är, egentligen. Och fick än en gång bevisat att "När eleven är redo kommer läraren att uppenbara sig" (Buddha). Jag har tillbringat helgen i Stockholm på en ledarutbildning. Det var verkligen över all förväntan. Helgen var planerad av två coacher som läst massor om positiv psykologi, så för mig hamnade det verkligen helt rätt i tiden. Just de saker jag funderat över under veckan som gick fick jag många nya infallsvinklar på. Och en liten bit av pusselbiten vad det innebär att vara Marie. Vi fick nämligen göra ett ganska omfattande och väl beprövat personlighetstest: MBTI (Myer-Briggs Type Indicator). Det var intressant att läsa resultatet och ännu mer intressant att fundera över mina relationer till människorna i min närhet beroende på vilken personlighetstyp de tillhör. Du kan göra ett liknande test här. Det är intressant att bli medveten om hur jag tenderar att agera i olika situationer. Först då har jag ju möjlighet att välja att göra annorlunda. Om jag vill.


The teacher: Fredrik Torberger, coach.
Bild lånad från Fredriks sida på Linkedin.

Under helgen pratade vi även mycket om vilka personliga egenskaper som är våra styrkor. Här finns ett ganska omfattande test du kan göra för att hitta just dina styrkor. Sedan är det bara att jobba hårt på att hitta på sätt att lösa alla problem du ställs inför genom att använda just de styrkorna. Jag pratar jättemycket med mina elever om att hitta sina starka sidor och bli bättre på att uttrycka dem. Jag utmanar dem alltid att hitta minst två goda egenskaper hos sig själva och berätta om dem för kompisen som sitter bredvid. Jag kommer aldrig att glömma 17-åringen som tänkte jättelänge innan han slutligen kom på två bra "egenskaper". Fiska och... supa.

Under helgen blev jag även påmind om en annan övning som jag brukar ge till mina elever, men faktiskt aldrig gjort själv. Välj några personer som du beundrar. Beskriv deras egenskaper. Enligt Jungs teorier är just de egenskaperna slumrande hos dig och de egenskaper som du drömmer om att utveckla. Jag satte mig faktiskt ner och valde ut några människor i min närhet som jag beundrar mycket. Sedan skrev jag ner vilka egenskaper de har, så nu ska jag väl sätta igång att jobba med att utveckla följande sidor hos mig själv:

W: Mycket positiv energi. Tydlig.
U: Ledare. Tydlig. Rolig.
A: Målinriktad.
J: Allmänbildad.
V: Mjuk.
S: Cool.
H: Laidback. Spontan. Får andra att må bra.
J: Kan visa känslor, men är stabil. Säker.
K: Har karisma. Är lite crazy.
L: Konstnärssjäl.
C: Cool. Klurig och oförutsägbar.

Gretchen skrev förresten ner "att vara Gretchen" som ett av sina personliga budord. Här kan du se exempel på andras personliga budord och kanske inspireras till att skriva egna.

2 kommentarer:

  1. Äh! Här kom jag hem och skyndade mig att läsa igenom syskonens missade blogginlägg och så är det enda jag får med mig att jag försöker klura ut vilka dessa personer är! Kommer bara på vem den målinriktade A är och känner mig nu jättefrustrerad och går ner och lagar mat istället! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo A:et är alldeles rätt. Fast lägg inte energi på att försöka gissa de andra. Du har aldrig träffat de flesta av dem. De flesta jag valde var folk som befann sig inne i rummet där jag var. Och de flesta av de andra jag kom att tänka på känner du inte:) Men några av egenskaperna jag beundrar hos just dig (om du undrar): stark. ärlig/uppriktig. klok. bra på att få andra att känna sig sedda.

      Radera