måndag 9 januari 2012

Ordning: i frysen

Som sagt, det rensas här hemma. Ett av projekten innebär att rensa ur frysen på mat som legat där ett tag. Idag plockade jag fram ost, skinka och salami. Det blev pizzabullar, och enligt J var de det godaste han ätit i hela sitt 9-åriga liv. Kanske någon vill ha receptet?



Jag gjorde vanlig "fralldeg": 50 g margarin, 5 dl mjölk, 1 tsk salt, 1 msk socker och ca 12 dl mjöl.

Under tiden den jäste gjorde jag pizzasås: En hackad lök och en hackad vitlöksklyfta fick fräsa en stund. Sedan blandade jag i krossade tomater, salt, peppar, lite olja, pizzakrydda och en skvätt ketchup och socker. Såsen fick koka en stund på svagvärme. Jag mixar alltid min tomatsås, eftersom mina barn gillar den bättre då.

Så var det dags att kavla ut bulldegen i ett stort stycke. Över den spred jag ut tomatsåsen, en hel massa småbitar av pepparsalami och skinka, ca 5 dl riven ost. Så rullade jag ihop degen och skar ca 3 cm breda "bullar". Dessa fick jäsa ca 20 minuter och så hällde jag pizzakrydda och ost på innan de fick bakas i 225 grader varm ugn i ca 10 minuter. Till och med minstingen som i vanliga fall inte gillar pizza älskade dem!

För övrigt har jag överlevt första jobbdagen helt ok och känner mig ganska väl förberedd inför terminen. Fem timmar framför datorn igår gjorde susen...

2 kommentarer:

  1. Roligt att höra att det gick bra! Och bra recept. Det tar jag till mig.

    SvaraRadera
  2. Synd att jag kastade min gamla pizzasås igår kväll, jag kom inte på nåt mer att göra av den, men pizzabullar hade ju varit jättebra. Tack för receptet!

    SvaraRadera