söndag 6 november 2011

Tillbaka till skolan

Sista dagen på ett härligt lov. Vi har träffat släkten en massa, lyxat till det med bio, lasergame och en hel del uteätande, och så har vi tagit långa promenader, spelat spel och slappat framför TV:n. Nu är det dags att återvända till jobb och skola och då vill jag passa på att lämna ett par små pluggknep till er.

L håller på med svensk historia i skolan och nu är de framme vid Vasatidens och stormaktstidens kungar och drottningar. Hon bad mig om hjälp med att lära sig dem alla i rätt ordning, och så där fyra minuter senare var vi klara. Hur gjorde vi då? Här är listan med namn:

Gustav Vasa
Erik XIV
Johan III
Sigismund
Karl IX
Gustav II Adolf
Kristina
Karl X
Karl XI
Karl XII

Och här är ramsan vi kom på:
Gustav É rik. Jo, SäKert. Gustavs Kris Kan Kanske Klaras.

Att Erik hade siffran 14 la vi till som att han ju var ung (en riktig fjortis) när han tillträdde tronen, och Johan var ju nummer tre på listan, så det var lätt att komma ihåg. Att komma ihåg siffrorna för alla Karl klarade vi utan knep. Nu på morgonen kommer nog jag ihåg namnen bättre än Lydia, och det är för att jag var mest aktiv med att hitta på meningen. Det är alltid lättare att lära in associatoner som man själv kommit på.


Drottning Kristina. En intressant person...

Jag ska ge ett annat exempel. Den strategi jag vill visa har namnet Locis metod (loci=plats) och användes jättemycket under antiken, då det räknades som en stor dygd att ha bra minne. Senare användes metoden mycket av magiker och kom så att kopplas ihop med svartkonst. För inte verkar det normalt att kunna lära sig saker så snabbt och effektivt?

Metoden går ut på att man går en mental promenad på ett ställe man känner väl till. På olika ställen längs vägen har man skapat bilder som är kopplade till det man vill minnas. Jag skulle till exempel kunnat lägga in kungarna ovan på olika ställen i mitt hem där jag "såg" dem utföra olika aktiviteter som de utförde under sin livstid. Äta ärtsoppa, till exempel.

I alla fall, L skulle för ett par år sedan lära sig Götalands städer. Vi hade precis varit i Göteborg, så vår "mentala" resa började logiskt nog där. Vi föreställer oss att vi åker mot Norgehållet till, och där träffar vi ett stort troll (Trollhättan) som lider (Lidköping) så. Han har nämligen inte råd att köpa skor i sin storlek och de han har är alldeles för trånga. Nu är ju jag en ganska generös person, så vi tar med honom i bilen till min egen stad (Mariestad) där vi inhandlar ett par skor till trollstackaren. Han blir så glad, så glad. På vägen söderut kan han nu kasta de gamla trånga skorna i en sjö (Skövde). En bit därifrån, på behörigt avstånd, samlas en folkskara (Skara) och tittar på trollet. Så fortsätter vi söderut och där bestämmer sig det nöjda trollet för att bygga sig ett bo på en ås (Borås).


Trots att det gått två år sedan vi hittade på berättelsen om trollet så sitter den fortfarande. Lägg märke till att jag la till den ungefärliga platsen på staden i berättelsen så gott jag kunde, som att trollet kastade sina gamla skor i sjön Vättern.

På tal om Vättern kom jag även på ett knep för att hålla isär Vänern och Vättern. När du uttalar Vänern innehåller ordet ett långt ä, medan Vättern innehåller ett kort ä. Och det är ju så att Vänern är den breda sjön och Vättern den smala.

 Om du tycker att du redan har jättebra knep för att komma ihåg saker kanske du ska ställa upp o VM i minne. Mer information hittar du här. Om du vill lära dig mer kan jag rekommendera boken Memo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar