tisdag 1 november 2011

Föreläsningstankar

Höstlov för eleverna betyder att vi lärare får sätta oss i skolbänken. Jag har suttit på en hel del föreläsningar genom åren, och den största behållningen brukar faktiskt vara en påminnelse om hur otroligt tråkigt och långdraget det kan vara att sitta stilla och lyssna hela dagarna och därmed en boost i att försöka göra mina lektioner en aning mer intressanta.

En av årets två föreläsningar var ovanligt givande och därför ska jag ge er några tankar från den. Föreläsningen handlade om bedömning och betygssättning, men jag plockar ut de poänger som alla kan ha nytta av.

Alla har väl hört uttrycket "konstruktiv kritik", men hur ger man det egentligen? Föreläsaren Christian Lundahl använde sig av ett så gulligt uttryck: "Two stars and a wish". Alltså, ge först personen mycket positiv feedback på vad som redan fungerar bra och sedan ett förslag på vad personen skulle kunna göra bättre nästa gång. Vissa talar ju bara om vilka fel du gör, och det är ingen som utvecklas speciellt mycket av det. Feedback är så viktigt. Sambandet mellan feedback och betyg är mycket större än sambandet mellan social bakgrund och betyg.

Har du någonsin tittat på en person som är expert inom sitt område och önskat att du var lika bra som henne/honom? Nåväl, det kan du bli. Om du tycker att det är värt priset som den personen har betalat. Det är nämligen så att experter inom alla områden (musik, idrott, forskning, dataspel eller vad det nu må vara) har EN sak gemensamt: De har tränat i 10.000 timmar. Att vara "duktig" är inget man föds med.

Ser du vem det är?
Någon som kanske inte från början var "duktigare" än någon annan men som tränade sina 10.000 timmar.

En optimal utmaning är något som är liite för svårt. En uppgift ska alltså inte vara så svårt att du inte klarar av att lösa den, men inte heller alltför enkel. Mitt kusinbarn blev skickad på utredning av dagis och de förväntade sig nog att han skulle komma därifrån med någon bokstavskombination. Psykologen gav istället beskedet att han var väldigt intelligent och helt enkelt understimulerad.

Till slut: En liten tankenöt. Din uppgift är att fästa ljuset på väggen så att inget stearin droppar ner på bordet. Till din hjälp har du endast sakerna på bilden. Hur gör du?

Ljus, tändstickor, häftstift...

Förresten. En intressant sak med belöningar. Om man erbjuder folk pengar för att lösa problemet ovan så lyckas de sämre! Lyssna gärna på detta intressanta TED-anförande som förklarar varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar