fredag 11 november 2011

Andra bullar

När min Far blev arg på min bror en gång så sa han upprört något i stil med att "Nu blir det andra bullar". Historien går att det då hördes en bestämd liten röst från mig: "Då vill jag också smaka!"

Redan i tidig ålder kunde jag lätt äta så där åtta av mammas goda bullar, och så småningom lärde nöden mig att själv baka. När en gymnasiekompis till mig körde vilse i Rödebytrakten (sådär en halvmil hemifrån mig) och stannade för att fråga om vägen så förstod mannen han talade med ganska snabbt att min vän skulle hälsa på någon av Ivars många döttrar. När han skulle utröna exakt vem av dem så frågade han "Marie? Är det hon som bakar så goda bullar?"

Under ett år i USA med alldeles för många goda amerikanska bullar gick jag upp en hel massa kilon. Väl hemma försökte jag skapa den perfekta blandningen mellan amerikanska och svenska bullar. Jag tycker själv att jag lyckades ganska bra.
Det här receptet har jag fått dela med mig av fler gånger än vad jag kan räkna.


Bulldegen gör du efter "vanligt" svenskt recept, det som står på mjölpåsen går bra. Ta i nymalda kardemummakärnor och jäs degen som vanligt. När du kavlar ut degen så kavlar du den större än vanligt, så att du kan rulla några fler varv än du brukar göra.

Fyllningen: Det är här hemligheten ligger. Du gör dubbel sats "vanlig svensk" fyllning, men byter ut 2/3 av sockret mot farinsocker. Ta i lite extra kanel. Och strö gärna över hackade pecannötter.

Skär bullarna lite tjockare än du brukar göra, och sätt inte dem i bullformar, utan istället sätter du dem på bakplåtspapper så tätt så att de jäser ihop lite grann. (Jag använder en plåt med luft i mitten- då blir de inte så mörka undertill). Jäs bullarna som vanligt. Pensla dem inte innan du sätter in dem i ugnen. Ugnsvärme lite lägre än till vanliga bullar och bullarna ska ut precis innan de börjar få färg.

Glasyren brer du på medan bullarna fortfarande är lite varma: Vispa 120 g philadelphiost, 100 g mjukt smör, 3,5 dl florsocker, 1,5 msk mjölk och 1 tsk vaniljsocker (har du amerikansk vaniljessens på flaska funkar blir det extra "amerikansk" smak på bullarna.)

Varsågoda, njut av bullarna innan de kallnar. Och innan någon annan äter upp dem. 




2 kommentarer:

  1. Inte bra, inte bra... :) Men väääääldigt gott!

    SvaraRadera
  2. Ååh, mums, jag funderade just på din bullglasyr idag när jag hade en väninna på besök, men hon blev jätteimponerad av mina bullar ändå. :) Av någon anledning är fransmän lättimpade när det gäller svenska godsaker...

    SvaraRadera