tisdag 8 november 2011

Bokhylletankar

Jag fortsätter på temat böcker.

En vän berättade en gång att det första han gjorde när han kom hem till någon var att gå och titta i dennes bokhylla för att lära sig mer om sin nya bekantskap. I de fall det inte finns någon bokhylla överhuvudtaget säger det ju också mycket, menade han...

Det är inte bara titlarna på böckerna man kan titta på, utan även hur böckerna är sorterade. I bokstavs-, storleks- eller färgordning? Inte alls? Hos mig står böckerna sorterade efter ämne och till viss del i storleksordning. Vissa i min bekantskapskrets blir nervösa av att det vid första anblicken inte verkar finns något riktigt mönster.
 
Vilken slags person bor här? Inte jag.
För första gången någonsin minskar bokmängden i mitt hem. Jag rensar nämligen hemma. Det är ett pågående projekt. De som känner mig väl vet att jag är en riktig ekorre, som tänker att det mesta nog kan komma till användning så småningom, så det här rensandet är verkligen emot alla mina instinkter. Men jag tränar på att göra mig av med saker.

Vill du veta vad jag läser just nu? Det kanske säger något om vem jag är?

1 kommentar:

  1. Vi rensar och mår bra! Och vet du vad jag läser? Mina ambitioner är höga, men det blir liksom ingenting... :)

    SvaraRadera