måndag 21 november 2011

Livshjulet = ekorrhjulet? Det behöver inte vara så!

Med jämna mellan rum försöker jag sätta mig ner och se över mitt liv. Som hjälpmedel har jag de senaste åren haft livshjulet. Som du ser på bilden innebär det att jag tittar på alla olika delar av mitt liv. Tanken är att jag "poängsätter" dem efter hur bra jag tycker att de fungerar just nu. Då får jag en väldigt grafisk bild för hur balansen mellan de olika delarna som utgör mitt liv ser ut. De delarna i livet som får låga siffror kan jag då jobba lite extra med.

En vän till mig gick till en livscoach för några år sedan. Hon gjorde denna övning och visste sedan precis vad hon behövde ändra på för att må bättre. I hennes fall blev resultatet en ny karriär. Själv har jag inte fattat några lika drastiska beslut med hjälp av livshjulet, men lite småbeslut har det allt resulterat i.

Du kanske vill byta ut några av tårtbitarna?
1. Personlig utveckling: Jag har just bestämt mig för att läsa en kurs på Lunds Universitet i vår. Det ser jag verkligen fram emot.

2. Familj och vänner: Jag har börjat blogga för att låta släkt och vänner ta del av mitt liv och därigenom förhoppningsvis förstärka de relationerna. Jag försöker även att bli bättre på att hålla liv i relationer med människor som jag trivs med. En lunch då och då, en promenad. Jag försöker att ägna mer tid åt människor som får mig att må bra, helt enkelt.

Jag skulle kunna ge exempel från mitt liv på beslut från alla olika delar av livshjulet, men det skulle nog bli tråkigt att läsa. Ägna tiden åt att sätta dig ner och göra ett eget livshjul istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar