lördag 16 februari 2013

Geografi och historia

Idag börjar vårt sportlov, och lite förvånande handlar dagens inlägg mest om  läxor. Jag har märkt att mina barn har betydligt lättare att hitta motivation för att göra sina läxor om de kan förstå vad de ska ha kunskaperna till. Då kan de till och med ibland uppskatta läxläsningsstunden -speciellt om vi hittar ett roligt sätt att plugga på. J kom hem en dag denna veckan och var uppgiven över att behöva lära sig Sveriges landskap. Han kunde inte se någon användning för det i sitt framtida yrkesliv. Det blev en lång och bra diskussion bland annat om att även om man inte behöver kunskapen i sitt jobb så är det bra att vara allmänbildad.

Just geografi var mitt absolut sämsta ämne i skolan. Jag har jobbigt stora kunskapsluckor inom ämnet, så jag var inte så bra pluggcoach inom just detta ämne. Vi hittade dock snabbt den här sajten, där man på ett roligt sätt kan träna på Sveriges landskap. På sådär en halvtimme hade vi lärt oss alla hyfsat bra. Vårt rekord är alla rätt på 50 sekunder. Härmed utmanar jag dig att slå det!
Allvarligt - hur många kan du?
Bilden lånade jag från seterra.net
Sedan kom L hem och tipsade om historiesajten tacitus, som är ett utmärkt sätt att lära sig mer om till exempel Sveriges gränser genom tiderna. Jag vet alldeles för lite också om hur Sveriges landskap tillkommit och varifrån de fått sina namn. Till exempel förvirrade det mig att Västerbotten ligger i östra Sverige. På en av mina favoritbloggar läste jag igår ett tips om en finsk dokumentärserie som skildrar Finland/Sveriges gemensamma historia och snabbt gav lösningen på den gåtan - det finns ju även ett Österbotten. Som ju mycket riktigt ligger öster om Västerbotten.

Vet du under hur lång tid Sverige/Finland var ett gemensamt land? 700 år! Serien förespråkar en syn att det var inte var så som med Sverige/Norge-unionen, då ju Sverige gjorde anspråk på Norge. Svenskarna var inte alls något slags herrefolk över de som bodde i dagens Finland - utan det var en del av Sverige med samma rättigheter och skyldigheter. Enda skillnaden var att det där pratades två olika språk. Detta synsätt ifrågasätts av många finnar och är så kontroversiellt att han som gjort serien till och med har blivit mordhotad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar