onsdag 13 februari 2013

Uppskattning

Igår berättade jag om Anonym nätkärlek. Det ord jag funderar lite extra över den här veckan är uppskattning - jag tänker att det passar bra just den här veckan när det är Alla Hjärtans Dag och allt.

Vi blir bättre människor av att både ge och ta emot uppskattning. Den roll vi tar i umgänget med andra är beroende av vilka förväntningar de har på mig. Rent socialpsykologiskt är definitionen av "roll"=de förväntningar andra människor ställer på mig. När jag och mina syskon var barn fick vi varje kväll höra orden Tack för att du har varit så snäll och duktig idag. De orden har format oss alla mycket. Jag vet få som är så duktiga som mina syskon. Möjligtvis då mina kusiner, som fick höra samma sak av sina föräldrar. Jag tänker att världen hade varit en betydligt bättre plats om fler barn fick höra de orden varje dag.

Jag läste i veckan om ett språk där hälsningsfrasen betyder "Jag ser dig". Att bli sedd måste väl ändå vara ett av våra allra mest grundläggande behov. Kanske är det därför vi är skapade på det sättet att vi faktiskt blir lyckliga av att se/uppskatta andra människor. Jag skrev i ett blogginlägg för länge sedan om att ett av Gretchen Rubins bästa tips för att mätbart förändra din lyckonivå är att skriva ett brev till  någon som betytt mycket för dig och sedan läsa upp det för denna person.

Har du några planer på att visa uppskattning för någon imorgon?
  • Fundera på om det finns någon i din närhet som riskerar att bli bortglömd. Förmodligen är det just den människan som skulle behöva lite uppskattning allra, allra mest.
  • Det behöver inte kosta pengar att uppvakta någon på Alla hjärtans dag. Något av det finaste jag upplevt var att mötas av hundratals hjärtan på min dörr - en Hjärtattack.
  • Ord kan vara minst lika värdefulla gåvor som blommor eller prylar. Ta dig tid att sätta ord på dina känslor. Jag hade utvecklingssamtal på jobbet i veckan och mådde så bra efteråt. Men visst är det konstigt att behöva vika en speciell timme per år för att min chef ska tala om för mig vad jag är duktig på? En klassiker på detta tema är ju annars att alla i familjen får varsitt hjärta på vilket de andra familjemedlemmarna skrivit vad de uppskattar mest hos dem.
  • Mat. I min värld är det ett bra sätt att visa uppskattning. Bjud någon på frukost, lunch eller middag. En av mina arbetskamrater la en gång en chokladbit på mitt skrivbord på Alla Hjärtans Dag. Det är mer än tio år sedan men jag tänker fortfarande på det ibland.
  • Och ett tips till dig själv: Har du en Kärlek i ditt liv som du ibland blir arg på? När du älskar personen som mest kan du passa på att skriva ner alla anledningar till att du älskar hen. Lägg lappen i din plånbok och när du är som mest arg kan du ta fram den och bli påmind om varför du valt att dela livet med honom/henne.

1 kommentar: