söndag 24 februari 2013

Heminredning

Jag har varit lite osynlig här på bloggen några dagar. Min älskade syster (som nuförtiden bor i USA)dök väldigt oväntat upp och kidnappade iväg mig på ett härligt äventyr. Vi har kört bil långt, pratat mycket, ätit, shoppat och bara funnits till. Underbara dagar och precis vad jag behövde. Nu har jag verkligen laddat batterierna. Igår träffades släkten här hos oss och det var en bra anledning till att städa och sedan pynta lite här hemma med mina nyinköpta blommor och inredningsprylar. M hade med sig fina små presenter hem och jag fick bland annat en inredningstidning. Jag satt och bläddrade i den igår och hittade ett bra reportage om hur man kan tänka när man inreder ett rum. Eftersom jag länge tänkt att vårt vardagsrum "saknar något" blev det ett bra tillfälle att titta igenom det utifrån tipsen i artikeln. Kanske kan du också få lite nya tankar om ett rum som inte helt "funkar"?

  1. Skapa enhet i rummet genom att se till att soffa, fåtöljer, gardiner, matta och bord har samma stil. Här hittar du ett test som du kan använda för att känna efter vilken inredningsstil som passar just dig bäst.
  2. Håll dig till ett färgschema som känns harmoniskt. Heminredare jobbar oftast med två huvudfäger och en tredje accentfärg. Självklart ingår väggfärgen i detta tänk, men även textilier, dekorationsföremål och träfärgen. Jag brukar även försöka hålla mig till antingen guld eller silver beroende på vilket som passar bäst till rummets färgschema. Det gäller att skapa en visuellt inbjudande miljö. Lite tips om hur du kan tänka med föremålen i rummet:
  3. Något inbjudande, som drar besökaren in i rummet. En härlig matta kanske?
  4. Något som ger mysfaktor. En mjuk filt - eller en fåtölj som man gärna kryper upp i.
  5. Något som lyfter blicken och skapar höjd i rummet.
  6. Något som får betraktaren att tänka "wow". Det föremål i rummet som är showens "prima ballerina". Det kan vara en vacker tavla eller en glänsande spegel.
  7. En "konstig" sak som får betraktaren att fundera. Något som ser ut att komma långt, långt bortifrån (i tid eller rum). Ett trick är att placera denna sak nära TV:n, eftersom den då distraherar blicken därifrån och på så sätt "gömmer" TV:n.
  8. Personliga saker visar att det är just du/ni som bor där. Foton, böcker, prydnads- och minnesföremål. Gruppera dem på ett logiskt sätt i små stilleben. Tänk på färg, form och material. Placera ut saker som ger liv till rummet. En hög med tidningar eller böcker, en bricka med ljus. Det ska ju synas att någon bor i rummet.
  9. Något från naturen som för in liv i rummet. Blommor och växter är är jätteviktiga i inredningen. Byt gärna ut efter säsong.

Jag glömde ta en "förebild" - men här har ni rummet som det ser ut nu.
  1. Jag gjorde testet och fick bekräftat att jag är lite "loppis"-människa. Jag blandar gärna äldre föremål med nyinköpta och vår howardsoffor passar bra in i den stilen. Vi har letat jättelänge efter ett soffbord som passar i rummet och att vi inte haft något bord är nog största anledningen till att rummet inte känts "klart". Idag ställde jag till slut dit en kista. Bättre än ingenting.
  2. Färgschemat i rummet tycker jag funkar ganska bra året om. Huvudfärgerna är vitt och grönt, och accentfärgen är en djupröd färg som jag ökar på lite under vinterhalvåret. Nu när våren närmar sig för jag in mer vitt i rummet.
  3. Mattan har jag "snott" från mina föräldrar och jag tycker att den är inbjudande.
  4. Den vita filten är megamysig och vi brukar slåss om vem som ska få svepa in sig i den.
  5. Jag har valt att hänga några stora ljuslyktor och en "fågelbur" i rummets ena hörna i ett försök att skapa lite höjd.
  6. Jag är väldigt glad över våra kakelugnar och tycker att denna är en av de finaste. Vi eldar inte i den men tänder ibland ljus.
  7. Jag har alltid gillat tavlan som min svärfar ärvt av en vän till familjen. Vi har dock inte haft den uppsatt förrän i detta huset. Den är ju lite udda och passar inte in vart som helst. Nu valde vi tapeterna i rummet helt och hållet efter tavlan.
  8. För något år sedan tog vi ut bokhyllorna från detta rummet. Jag tyckte att de gav ett stökigt intryck. Istället samlar jag nu prydnadsföremål och böcker på några mindre bord.
  9. De flesta blommor här är faktiskt konstgjorda, eftersom det är lite mörkt i rummet. Nu för tiden finns det ju väldigt naturtrogna sådana blommor. Idag har jag skurit ner pelargoniorna som står i fönstret.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det enda som saknas i det där rummet är - jag! Så fint ni har det. Jag känner mig alltid hemma! Kistor har jag alltid gillat som soffbord. Kram!

    SvaraRadera