fredag 30 mars 2012

NLP: Att visualisera

Visualisering är en sak som man jobbar mycket med inom NLP. Om jag vill bygga en "underbar" vänskap, få en "snygg" kropp eller skapa ett "vackert" hem eller en "stor" förmögenhet så är det ju en fördel att kunna se framför mig vad det är jag vill uppnå. Hur ska jag annars kunna nå dit? Visualisering är säkert inget nytt begrepp för dig. Idag skrev en av mina systrar att hon gjorde bättre ifrån sig på joggingturen genom att visualisera att hon var någon annan.

När du blir riktigt duktig på att verkligen se scenen/föremålet som du visualiserar framför dig kan du börja ändra på dess egenskaper. Exempel:  Jag kan visualisera en traumatisk händelse som jag har varit med om. När jag iakttagit den en stund kan jag "tona ner" den jobbiga bilden och göra den mindre, nästan som när jag trycker på volymknappen på TV:n. Om jag visualiserar en positiv händelse kan jag "vrida upp" volymen och styrkan på den så att den tar större plats i mitt liv. Dessutom kan man få ut mer av guidade meditationer som den här.

Hur stor makt det här med visualiseringar har kan du se i det här klippet (där det kombineras med en del andra NLP-tekniker). Här får den fantastiskt duktige Derren Brown en tjej att tro att hennes bil bytt färg: från röd till svart!

yello hummer
Är du säker på att bilen är gul?
Derren Brown får en tjej att tro att den är röd. 

Här får du en övning som kan hjälpa dig att träna upp din visualiseringsförmåga:
Slut ögonen. Slappna av och titta på din mentala skärm. Beskriv det du vill se för dig själv. Först ser du förmodligen grå nyanser med lite vitt i. Kanske ser du en negativ bild av det du nyss tittat på. När detta lugnat sig föreställer du dig en liten svart prick mitt i ditt synfält.
Gör pricken så svart du kan.
Föreställ dig nu att den svarta pricken växer, som bläck som droppas i en vattenfylld pool, så att det svarta långsamt växer och börjar färga hela din mentala skärm. Ju svartare du kan få den, desto bättre. Lägg handen över ögonen om det hjälper.
Öppna nu ögonen och titta på ett objekt i närheten. Slappna av ögonen. Stirra inte.
Stäng ögonen gradvis. När du gör det, behåll en bild av objektet i ditt mentala synfält. Det kan hjälpa att titta uppåt din vänster, trots att ögonen är stängda.
När ögonen är helt stängda ska du försöka föreställa dig objektet framför dig precis som det var.
Vilken färg hade det?
Se färgen så klart du kan.
Försök att göra bilden ännu starkare.
Föreställ dig en spotlight som lyser upp objektet och får det att framträda ännu tydligare.
Föreställ dig att du gör objektet mindre så att det drar sig tillbaka in i fjärran.
Zooma nu så att det kommer riktigt nära.
Föreställ dig att de flyter omkring uppe vid taket och ser ner på objektet.
Föreställ dig att du ligger på golvet och tittar upp på objektet.
Snurra på objektet.
Vänd det upp och ner så att du kan se det underifrån.


2 kommentarer:

  1. MEN! Läste du mitt FB-inlägg från tidigare idag? Snacka om vältajmat inlägg här. Själv körde jag med oproffsig visualisering, men det funkade verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det lite lustigt. Jag skrev alla inläggen om NLP häromdagen, och just idag när jag skulle lägga ut det här så skrev du om precis samma. Och ikväll har två av tre program jag kollat på handlat om NLP på ett eller annat sätt:)

      Radera