söndag 4 mars 2012

Hur överlever man utan potatis?

Jag är uppväxt i en familj där middag = potatis. Visst åt vi även pasta ibland och även ris, men i min värld finns inte så många alternativa tillbehör till köttet. Jag får jobba hårt på att hitta andra rätter. En dag nu i veckan åt jag kött tillsammans med morötter, lök och sockerärtor som jag fräste en stund i olja och sedan hällde över vitt matlagningsvin och saffran+ salt, peppar. Det var jättegott.


Här får ni ett par andra maträtter jag njutit av den här veckan:

Tomatsoppa med linser, 2 portioner
Fräs en stor hackad gul lök i 2 tsk olja i några minuter. Tillsätt 1 burk krossade tomater, 1/2 dl sköljda röda linser, 5 dl vatten och en grönsaksbuljongtärning samt 1 tsk kanel (japp!). Låt koka på svag värme under lock 10-15 minuter. Mixa soppan slät. Tillsätt salt och peppar. Jag serverade med persilja, lite creme fraiche och gott bröd.

Fajita med fläsfilé, 1 portion
Marinera (Minst en timme) 50 g strimlad fläskfilé i saften från 1/2 pressad lime, 1 pressad klyfta vitlök och 1/2 tsk olivolja. Fräs köttet på ganska stark värme ca 2 minuter. Ta upp ur pannan. Fräs nu (ca 2-3 minuter)1/2 paprika, några skivade champinjoner, 1 skivad liten gul lök, 1 skivad tomat och häll sedan den återstående marinaden över grönsakerna. Servera på ett tortillabröd, gärna med yoghurt på.


Dagens middag. Det blir fisksoppa.

Det går alltså bra med mina nyttiga matvanor. Även om jag lägger lite mer tid på matlagningen nu än vanligt vägs det upp av känslan av att gå fram till kassan i affären och lägga upp en massa grönsaker på bandet. Att jag ätit både lite kladdkaka och chokladpudding med grädde när jag var bortbjuden i veckan ser jag bara som sunt. Jag känner mig som en otrevlig gäst om jag totalvägrar efterrätt.

7 kommentarer:

  1. Duktigt! Vi äter idag hemgrillade hamburgare. Mums!

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut. Jag saknar hemlagad mat! Restaurangmat 7 dagar i veckan blir, tro det eller ej, tröttsamt i längden. Kram

    SvaraRadera
  3. Bei uns gibt es Hirse (mit Brühe gekocht), frisches gedünstetes Gemüse (Möhren & Kohlrabi) mit Hüttenkäse (fetaost). Einfach, schnell und auch ohne Kartoffeln ( ;
    Nimmst Du neuerdings auch Fenchel für Deine Fischsuppe, oder ist das ein anderes Rezept?
    LG aus dem Frühling

    SvaraRadera
  4. Förlåt: "Hüttenkäse" är så klart "keso" och "Schaftskäse" är "feta". Ville inte stifta ngn förvirring ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Jag ska testa ugnsgrönsaker med fetaost imorgon tror jag. Jag har hittat många bra recept denna veckan. Jag har ätit jättegott. Jo, jag gör fortfarande "min" fisksoppa ibland, men jag ville prova ett nytt recept. Jag tycker att fänkål är så gott.

      Radera
  5. Kokt potatis, stekt potatis, bakad potatis, potatismos, klyftpotatis, hasselbackspotatis, potatisgratäng.
    7 dagars omväxlande kost. Billigt,enkelt o nyttigt. Innehåller det mesta. Ät inte upp maten för djuren.
    mvh Kusin Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik- du är underbar. Jag ska genast laga lite potatisgratäng. Kram från Blekinge!

      Radera