lördag 31 december 2011

Precis som förra året?

Strålande sol och nyårsafton. Finfin kombination. Har ni några nyårstraditioner? Idag tänkte jag dela med mig några av mina.

1. Vid ett besök hos J. i nyårstider plockade vi upp tyskarnas tradition att spå det nya året genom att hälla lite smält tenn i kallt vatten. Kolla här hur det går till. Det är alltid ett uppskattat inslag i vårt nyårsfirande att tolka de konstiga små figurerna. Du hittar en guide (på tyska) till att tyda dem här.

I Tyskland finns färdiga små set att köpa, men du kan lika gärna
ta vilken tennklump som helst och smälta i en gammal sked.

2. Ett nyårsfirande gjorde vi en blankett om "årets grejer" som alla fick fylla i. Det blir som en liten tidskapsel om man sparar den någonstans - tänk om man hade en från varje år. Det jag minns mest från det nyårsfirandet var att någon läste upp allas svar och så gjorde vi en tävling som gick ut på att alla fick gissa vem som skrivit vad. Jätteroligt! Förslag på vad ni kan ha med:

Årets uttryck:
Årets frisyr:
Årets nyhet:
Årets romans:
Årets graviditet:
Årets modeplagg:
Årets maträtt:
Årets kändis:
Årets TV-program:

3. Varje år skriver jag en årskrönika om vad min familj haft för sig under året. Jag skrev dagbok när jag var yngre och tänkte mig att mina barn skulle ha utbyte av att läsa dem en dag, men tänker nu att en A4 från varje år är betydligt mer lätthanterligt att lämna efter sig. Kanske till och med mina barnbarns barn kommer att uppskatta det en dag. Krönikan är lite för personlig för att jag ska dela den här.

4. I år har jag köpt kongming-lyktor istället för fyrverkerier. Snällare mot alla hundar och minst lika vackert. Det finns miljövänligare varianter med bambu istället för ståltråd. Jag köpte mina här. Väldigt billiga och gratis porto, men räkna med lång leveranstid.


Kinesiska önskelyktor.
Tänk att fira in det nya året så här...


1 kommentar:

  1. Vi fick inga önskelyktor, bara rackabajsarraketlåda avfyrad av grannarna i nya huset!

    SvaraRadera