onsdag 7 december 2011

Lucka 8

Jag har letat länge efter porslinsburkar till vårt kök. Antingen är de gamla och jättedyra eller är de ganska nyproducerade och har ful dekor. För ett tag sedan sprang jag på ett set med tio burkar för ett par hundralappar. Massproducerade importburkar med trist dekor och konstig text.


Före: Kryddnejlikor? Inget jag använder jättemycket.
 Jag använde sandpapper för att putsa bort översta lagret av lack samt dekortrycket. Det finns sandpapper som är gjort för att ta bort lack, och det gick lättare än jag trodde. Så glad jag blev när jag upptäckte att två av burkarna passade perfekt i en gammal fin trälåda som min Far fått i ett av sina auktionsinrop!

Efter: Lite mer stilrent. Nu passar burkarna bättre i vårt kök.



3 kommentarer:

  1. Är det bara att ha dem som de är efter slipningen eller behöver porslinet behandlas efteråt? Fint, förresten!

    SvaraRadera
  2. Jag funderade på samma sak, men kom fram till ytan på utsidan ändå inte kommer i kontakt med ämnen som kan skada eller smutsa ner, så jag struntade i att behandla...

    SvaraRadera