tisdag 20 december 2011

Lucka 20

Sista dagen på jobbet. Skönt! Dags att njuta av lite välförtjänt ledighet och ett trevligt julbord med kollegorna ikväll. Därför kommer jag inte att göra klart "dagens" pyssel, utan visar det i lite sådär halvfärdigt skick. Men det är ju bra, för då ser du till viss del hur det går till. Det är en teknik som jag har velat prova länge, och som passar väl in på återbrukstemat i min adventskalender. Du behöver remsor av (gammalt) tyg och glesvävd jute. Verktyget som behövs gör du lätt själv av en gammal virknål instucken i en vinkork. Mitt hjärta är gjort helt av gamla t-shirts. Andra använder sig av ylletyger och det tycker jag blir ännu finare.



Tekniken är inte så vanlig i Sverige, men i USA finns det många duktiga konstnärer. Googla "Rug hooking" så hittar du massor av fint. Här är en duktig konstnär och här får du mer inspiration. På Youtube finns många korta filmer om hur det går till. Här är ett exempel.

3 kommentarer:

  1. MEN, var får du allt ifrån? Du är fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att det här är en toppenteknik! Jag har faktiskt provat en gång för länge sedan, men jag hade svårt att få till bra storlek på öglorna. Jättefint!

    SvaraRadera
  3. en sådan stol hon hade på bloggen, med stora blommor, en sådan kudde vill jag göra. den var ju apsnygg. det kan ju bli mitt ufo.

    SvaraRadera