måndag 19 december 2011

Lucka 19

Nu kanske du har fixat klart det mesta inför julen. Handlat till dina nära och kära. Då vill jag dela med mig av vår jultradition. Varje jul väljer vi ut en familj som vi verkar behöva lite extra uppmuntran. Sedan gör vi iordning ett hemligt julpaket till dem. Ni som följer min blogg vet hur mycket jag älskar överraskningar. Det näst bästa jag vet (efter att få ett hemligt paket) är att ge hemliga paket. De här paketen har sett lite olika ut genom åren. Om vi valt en småbarnsfamilj så har det kanske mest varit små julklappar. Om det har varit någon som har problem med ekonomin har det varit ett par kassar med mat. Om det har varit någon ensam äldre person har det varit julgodis av olika slag, det där "lilla extra" hemlagade som de kanske annars inte får.

Jag uppskattar själva pysslandet kring det här återkommande projektet. Att slå in presenter fint, fixa julgodis. Men mest av allt gillar jag att planera själva överlämnandet. Köra dit, ringa på, springa... Vad gör man om familjen har en skällande hund? Vågar man lämna matkassarna utanför lägenhetsdörren om de inte är hemma?

Inspiration till vårt årliga projekt fick jag från en berättelse om en familj som precis förlorat ett barn. Hemma hos dem fanns ingen energi till att göra iordning inför julen, och en grannfamilj bestämde sig för att hjälpa dem. Under 12 dagar överlämnade de i hemlighet små presenter. En pepparkaksdeg med formar. En julblomma. På det sättet fick barnen i familjen till slut en jul att minnas.

Jag hoppas att mina barn tar med sig den här traditionen när de flyttar hemifrån, och att kanske någon av er bloggläsare adopterar den och gör den till sin. Det skulle vara roligt att höra vad ni hittar på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar