onsdag 21 december 2011

Lucka 21

Första dagen på julledigheten. Efter sovmorgon tills halv tio efter gårdagens trevliga julbord med fina kollegorna blir det kakbak hela dagen inför julfirandet med kusinerna. Det blir bland annat päron- och chokladbiskvier, apelsinsnittar, saffranskrans och så klart snickerskakor. Jag använder ungefär det här receptet, men har bara en liter cornflakes i. (Mät upp cornflakesen och krossa den sedan i minde bitar.) Jag tar inte på två chokladkakor, utan tycker att det räcker bra med en. Men det är en smaksak.

Jag tänkte visa hur jag snitsar till snickerskakorna lite extra. Jag brer ut ljus choklad över hela kakan. Sedan spritsar jag ut mörk choklad  i långa rader, som på bild 1. Sedan tar jag en vanlig kniv och drar den genom chokladen. Bild 2 (som ligger åt fel håll) visar hur jag dragit kniven åt ena hållet med ganska stora mellanrum. På bild 3 har jag även dragit kniven åt andra hållet, i mellanrummen. Det ser avancerat ut, men är snabbt gjort.

   

Det finns alla möjliga dyra spritstillbehör att köpa, men min bagarkompis har lärt mig att göra snabba strutar av bakplåtspapper. Då slipper man kladdig disk. Du klipper till en kvadrat ca 25x25 cm. Sedan klipper du snett över så att du får två trianglar enligt bild ett. Som du ser på bilden ska du nu snurra till ditt papper så att spetsen bildas där jag ritat pilen. Då bildar de lösa ändarna i pappret i en liten spets som på bild 2. På bild 3 visar jag hur jag "låst" de lösa spetsarna genom att vika alla lager några varv. Ingen tejp behövs alltså. Nu fyller du på med choklad och klipper ett lite större hå i spetsen. Klar att spritsa! Jag tänker doppa chokladbiskvierna i ljus choklad och kanske spritsa söta hjärtan eller något på.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar