onsdag 11 september 2013

Om fokus i livet

En dag i somras fick jag en riktig "aha-upplevelse". På vinden lös en ensam glödlampa. Mot glödlampan kastade sig gång på gång en vacker fjäril med fullt fokus på uppgiften. Först när jag släckte lampan med det konstgjorda ljuset kunde fjärilen ge upp sin medfödda instinkt att flyga mot glödlampan och virvlade istället direkt ut i solljuset. Jag stod kvar och såg efter fjärilen en lång stund och reflekterade över hur ofta det är samma sak med oss människor. Ibland glömmer vi den "riktiga" världen för att vi lägger allt vårt fokus på konstgjord lycka. Nästa steg är väl att fundera över hur jag ska kunna avgöra vilka av de aktiviteter jag ägnar min tid åt som är "glödlampor", som attraherar starkt men är skadliga och nedbrytande för mig och dessutom förblindar mig så att jag tror att de är viktigare än de aktiviteter som motsvarar "solljuset", alltså de aktiviteter som ger rörelsefrihet och därmed lycka och välmående. 

En annan av sommarens fjärilar. Påfågelsfjärilar har alltid varit mina favoriter.
De ser så vackra och sköra ut. Jag gillar att deras skönhet är ett inbyggt skydd.

2 kommentarer:

  1. Berätta vilka grejer du tänker välja bort! Synnerligen intressant!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har tänkt många gånger på det här sedan i somras och funderar fortfarande på hur mitt val av aktiviteter platsar i de där två kategorierna. Tid framför datorn, jobba för att tjäna pengar man klarar sig utan "för att det ska vara så", slötittande på TV... Det finns många fler.

      Radera