torsdag 26 september 2013

Mig äger ingen

När jag vaknade imorse ekade frasen "mig äger ingen" i huvudet. Jag vet inte vart orden kom ifrån, men de var precis vad jag behövde höra just nu. Den senaste veckan har jag mått dålig, eftersom jag låtit andras åsikter om mig påverka mig. Någon gång sa någon till mig att "låt inte människor flytta in i ditt huvud". Tyvärr gör jag det ibland. Jag låter dem bo där i mitt huvud tillsammans med vad jag inbillar mig är deras tankar och åsikter om mig. Onödigt och dumt. Mig äger ju ingen. Ingen äger rätten att tycka något om vad jag borde tycka. Ingen äger rätten att ha åsikter om mina livsval.

...Förutom jag. Fast det innebär ju även att allt ansvar för vilka val jag gör och vilka åsikter jag förmedlar ligger helt och hållet på mig. Jag kan inte skylla på någon annan om livet inte blir som jag tänkt mig. Jag äger mitt liv - och jag måste själv ta ansvar för de val jag gjort, gör och kommer att göra. Spännande och väldigt stort, när jag tänker på det.

Milla sensommaren 2013
Det är kanske därför jag gillar katter.
De låter sig inte ägas.
Min teori är att om du har katt är det snarare så att den tycker sig äga dig.

4 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg när vi pratade om det här. Att ta ansvar för sitt liv och de val man gör och har gjort. Att man direkt och indirekt får se sin del i sådant som händer och att man direkt eller indirekt gör saker för att ordna upp det som blir och blev fel. Livet är spännande! Men att leva andras tankar i sitt eget huvud är helt onödigt. Vi kan ALDRIG veta exakt vad de andra tänker eller tycker. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara allt för lätt att man tror sig veta vad andra tycker/tänker/känner. Jag hoppas att jag lär mig lite i taget...

      Radera
  2. Ju äldre jag blir, ju klokare blir jag;) Jag har insett att man måste respektera andras val, åsikter, stil, intressen osv. Ingen annan vet hur det är att vara jag, inte i går inte i dag och inte i morgon. Och jag vet inte hur det är att vara någon annan så jag försöker att inte lägga någon värdering i andras val. Att vara säker på sina val efter de förutsättningar som gällde då hjälper mig att vara lika snäll mot mig själv som jag är mot andra:) stor kram favvo-Marie

    //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att vara lika snäll mot själv som jag är mot andra" - den var bra, oh visa Ulrika. Jag ska försöka att tänka på detta. Tack för tipset!!

      Radera