torsdag 17 januari 2013

Veckans ord: Upptagen

Det här kommer säkert inte att vara min mest upptagna vecka under året, men det har i alla fall varit ovanligt mycket att göra. Vi kämpar för att komma in i vardagsrutiner och jag skämdes halvt ihjäl när vi glömde skicka med L skridskor på friluftsdagen. Jag har suttit till halv elva varje kväll framför datorn och försökt att komma ikapp på jobbet. Varit på möten hit och dit och fattat en del viktiga beslut. Missat ett möte för att bilen inte riktigt funkar. Skissat på byggprojekt inför sommaren och styrt upp en klassåterträff (japp - 20 år sedan studenten!). Och så allt det där vardagsgörat. Jag funderar på hur andra får ihop sitt vardagspussel. Jag jobbar trots allt bara knappt 70% och har i stort sett ingen restid till jobbet. Och så kom jag på LÖSNINGEN - hur jag ska få allt att bara funka. Låt mig presentera vår nya familjemedlem:

Hackar, skivar, mixar, vispar, blandar.
Oj vad min vardag kommer att bli enkel nu.
Idag har den gjort milkshake, sallad, dressing,
 marinad, sås, och eventuellt en milkshake till.
Nej, ärligt talat har jag väldigt blandade känslor inför det här med nya prylar. Tänk vad många tidsbesparande jag äger, och ändå tycks min tid aldrig räcka till. Kanske är det som Gandhi säger: Om du äger mer än 50 saker är det sakerna som äger dig. Jag kan inte låta bli att vara ganska nöjd med vår nyanskaffning i alla fall. Fastän jag idag väl då är ännu mera ägd än i går - och kanske gör min nya pryl mig ännu mer upptagen än förut. Nu måste jag ju göra milkshake jämt och ständigt.

Jag tänker hela tiden att jag är så mätt på prylar och inte vill ha fler. Ändå kommer jag på mig själv hela tiden med att önska mig fler och dyrare saker. Kanske är det människans strävan efter att ständigt utvecklas som liksom slår fel när det gäller det här med prylar.

1 kommentar:

  1. Jag "älskar" mina köksapparater. De gör faktiskt livet lite roligare, eller i alla fall matlagningen. Kram! Du är värd den där apparaten, ägd eller ej.

    SvaraRadera