måndag 7 januari 2013

Veckans ord: uppstigning

Visst är det konstigt att jag aldrig skulle fylla min bil med bensin som är skadlig för den, medans jag gör motsvarande samma sak med min stackars kropp nästan jämt? Nu har jag undvikit socker, vitt mjöl och mjölkprodukter i en vecka och istället fyllt på med massor av frukt, nötter och grönsaker. Under veckan har jag iakttagit hur jag mår, istället för vad vågen säger (den står på minus nästan tre kilon, om du undrar). De två största förändringarna:

1. För en vecka sedan behövde min kropp ungefär tio timmars sömn för att kännas helt utvilad. Alltså, om jag la mig och sov tills jag vaknade tog det tio timmar tills jag vaknade till. Nu vaknar jag pigg och utvilad efter mindre än sju timmar. Idag steg jag upp halv sex, fastän jag inte alls behövde.

2. Jag vill röra på mig. Under hösten har jag haft svårt för att komma ut och röra på mig. Jag har tvingat mig iväg och tränat ibland, och gått ut på promenad för att "rasta barnen". Nu vill jag ut och promenera. Únder veckan som gått har jag varit ute och gått varendaste dag.

Visst är det konstigt att jag förmodligen ändå om en månad kommer att vara tillbaka i samma gamla matvanor?

2 kommentarer:

  1. Hear, hear. Det tog mig 3 dagar att komma in i bra vanor, nu längtar jag efter min egengjorda müsli och matvete! Konstigt det där.

    SvaraRadera