torsdag 24 januari 2013

Mitt kreativa liv

För några dagar sedan skrev min syster ett inlägg där hon gjorde en sammanfattning över sitt livs skapande verksamhet. Eftersom jag denna veckan funderar över det där med att vara uppfinningsrik så passar det väl bra att även jag berättar om min kreativa bana.

Tidig barndom: Hemma hos oss ritades det mycket. En av de julklappar jag minns bäst från min barndom var en stor vit låda med rött lock. I den hade min mamma lagt allt möjligt material för skapande. Mamma broderade mycket och hade en vävstol uppställd i källaren. "Mattanterna" i skolan beundrade alltid de tröjor mamma stickade till mig och mina syskon. I tvättstugan hemma fanns ett skåp fyllt med tyger och garn som vi barn fick använda - och mamma visade oss gärna tillrätta. Storasyster gick sykurs och lärde mig sy dockkläder och annat. Storasyster lärde sig kalligrafi och jag tittade och härmade.

Äldre barndom: I byn där vi växte upp fanns inte så många aktiviteter att välja mellan. Jag gick på Tisdagsträffen i svenska kyrkans regi och där pysslades mycket. Jag gick även flera terminer på batik. Mamma beställde en distanskurs i teckning till mig och den ägnade jag många, många timmar åt. Jag lärde mig hantera blyerts och bläck och började drömma om en framtid som inredningsdesigner. Min bror och jag bakade en hel massa, vilket väl också på många sätt är kreativt.

Tonår: På gymnasiet blev det Naturvetenskaplig linje, och på fritiden sydde jag en hel del kläder. Jag sökte in på BYU och satt länge med antagningsproverna till inriktningen Illustration. Tiden på BYU var några av de bästa åren i mitt liv. På schemat stod bland annat akvarellmålning, teatersminkning, 2- och 3-dimensionell design, färglära samt datorprogram som Photoshop och Illustrator. Jag lärde mig massor under den tiden. Ibland frågar folk hur jag kan vara så bred i mitt skapande, men jag tycker egentligen inte att jag är det. Allt jag gör handlar ju om färg och form.

Tidigt vuxenliv: Jag längtade hem till Sverige och hade drömmar om att gå på Konstfack. Där kom jag tyvärr inte in och lite tappade jag då tron på mig själv som skapande. Istället började jag på lärarhögskolan. Visst gick jag en del på krokiteckning, men det jag ägnade det mesta av min kreativa energi åt under de åren av mitt liv var nog heminredning. Ja, och så gick jag en kurs om teater och en annan om  kreativt skrivande på Lärarhögskolan. Så kom vårt första barn och jag började jobba heltid. Veckans andningshål blev en kurs i vävning. Under de här åren blev jag något av en bröllopsfixare. Jag sydde några brudklänningar, dekorerade festlokaler och bakade bröllopstårtor. Mitt första lärarjobb var på Byggprogrammet, och där lärde jag mig hjälpligt att både måla och tapetsera och försökte titta noga när de dekorationsmålade - något som jag sedan fått användning för. Jag började sy i lappteknik - något som jag sedan periodvis gjort mycket. När barnen föddes stickade jag dessutom en del.
Mitt mest ambitiösa lapptäcke.

30+: Vi köpte hus med Stort Renoveringsbehov. Jag brukar säga att under åren som gått sedan dess har alla våra pengar och all vår energi gått in i det här huset. Jag har ägnat mycket omsorg åt att planera huset för våra behov och skapa ett hem där vi kan trivas. Mest nöjd är jag nog med köket, som en snickare byggde efter mina önskemål. När barnen var små och jag föräldraledig blev jag tillfrågad om jag ville hålla en Studiecirkel i Scrapbooking. Då sa jag nog ungefär som Pippi - ni vet: "Det har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert". Det visade sig vara ett jättebra beslut, för inom SV blev jag bjuden på massor av fortbildning. Det var kurser i nålfiltning, återbrukssmycken, blomsterarrangemang, yllebroderi och säkert något som jag glömt. En sommar för ett par år sedan gick jag en kurs i att dreja. Jag skrev en bok som aldrig gavs ut men som jag ändå är glad att få ha skrivit. Jag fixade några bröllop till: klänningar, tårtor, hår, smink... Jag försökte lära mig mer om trädgårdar och odling, vilket även det är en oerhört kreativ syssla. Under ett år var jag ansvarig för den lokala Junis-verksamheten vilket innebar massor av kreativt skapande.

En av de saker jag gjort som jag är mest nöjd med:
Bröllopsbuketten till K och O.
Ungefär här är vi väl framme vid idag. Nu när barnen är äldre har jag mer tid än någonsin för att vara kreativ. Jag har under året gått en kurs i Art Journaling. Jag har fått lite av mitt pyssel publicerat i Inzpira. Jag har som sagt ritat stämplar åt YouDo. Jag har organiserat mitt pysselrum så att jag äntligen kan sitta ner och pyssla närhelst andan faller på.

Och nu då? Jag drömmer om en kurs i fotografering. Och en sommarkurs på Capellagården. Helst tillsammans med någon av barnen.

3 kommentarer:

  1. Wow! Du äger.
    Om jag hade skrivit ett inlägg om "Mitt kreativa liv"?
    Mina systrar stod för det kreativa. Jag tackade och tog emot. Kläder, baler, bröllop, you name it! :)

    SvaraRadera
  2. Wunderbar!! Älskar ditt skapande. Jag säger som Annikchen - Du äger!

    SvaraRadera
  3. åh så kul att läsa! roligt sätt att "kartlägga" kreativiteten. känner igen mig i en väldans mycket. Förutom bröllopsfixandet, my definition of hell måste vara att planera bröllop om och om och om igen. Hu! Tack för tips angående studiecirkel. Det ska jag bära med mig, nu är inte läge, men som du skrev, var sak har sin tid, och det kommer komma andra faser än den jag är i nu.

    SvaraRadera