torsdag 3 januari 2013

Upplägg

Mitt inlägg idag kommer att handla om ordet upplägg. Det är nämligen så jag tänkt mig upplägget av mitt projekt "årets ord". Att jag varje vecka på ett eller annat sätt kommer att knyta an till ett av de 52 ord jag valt att arbeta med under året. Det blir som att meditera lite över vad det ordet kan tillföra i just mitt (och kanske ditt?) liv.

Det nya året har just börjat, och då känns det naturligt att ägna årets första vecka åt att fundera över om jag ska ändra något i upplägget av mitt liv. Det här är några av de saker jag jobbat med under veckan. En del av dem går in i varandra.
  • Jag har uppdaterat min bucketlist och tittat igenom mina gamla. Av de tio saker jag hade på min lista den dagen jag började blogga så har jag till exempel klarat av tre: Operan Carmen, en termins studier i Italienska samt en kryssning i Karibien. Just nu planerar jag en fjärde: en resa till Island i sommar. En längre lista just över vilka resmål jag vill uppleva har jag också gjort.
  • Jag har gjort "min" återkommande övning livshulet. Den är ett fantastiskt redskap för att förbättra sitt liv inom olika områden. Den delen av livshjulet jag började med att prioritera var "fysisk hälsa" och det gör jag genom att tänka lite extra mycket på vad jag äter någon vecka framöver.
  • Jag har tittat över upplägget för vår ekonomi och funderat över vad vi behöver/vill lägga pengar på under året och hur vi ska spara ihop till det samt hur vi ska kunna jobba vidare mot det större långsiktiga målet att bli skuldfria. Jag kör samma princip som när vi äskar pengar på jobbet. Vi har två kolumner: "Need" och "nice". Om man haft råd med allt i kolumnen "need" finns det kanske utrymme för "nice". Inte annars!
  • Jag har grovplanerat våren i vår familjekalender. Genom att redan nu titta över framför allt vårens ledigheter hoppas jag kunna göra de dagarna mer meningsfulla. I kalendern skriver vi, som jag redan berättat, redan nu in vissa saker: Till exempel brunch en gång i månaden, en och annan date samt middagsgäster.
En sista fundering kring en annan betydelse av ordet upplägg: Min J har en fantastisk tränare i handboll. Han pratar inte bara om spelupplägg med grabbarna, utan jobbar även på att de ska bli bättre människor. Han pratar mycket med dem om hur man ska bete sig mot varandra, och hans funderingar på hur man jobbar tillsammans som ett lag kan även tillämpas i en familj. Vissa spelare i laget är väldigt fokuserade på att just de ska göra mål och släpper inte fram någon annan. Tränarens mål är att alla ska må bra och få synas - till exempel genom att de duktiga tränar på att göra bra framspel för andra, och ser att det i längden gynnar laget som helhet. Visst är det så i en familj också. En familj tjänar på om jag som individ ibland offrar min stund i rampljuset för att i stället spela fram någon annan familjemedlem. Det ska jag försöka jobba lite extra med den här veckan.

På tal om upplägg:
Tänk lite extra mycket på hur du lägger upp maten den här veckan, vetja.
Vi äter ju med ögonen också.
Fast vissa saker blir inte goda,
hur snyggt man än lägger upp det.
Brysselkål, till exempel. Blä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar