lördag 5 januari 2013

20 frågor

Ja du Annika, här har du svaren på dina 20 frågor. Fast du visste nog redan allt det här om mig.

Drömresa: Jag har förut prioriterat boende och prylar framför resor, men börjar ändra mig lite. Jag har ju just gjort en lång lista med resmål som jag gärna skulle besöka. Kanske vore drömresan att (när barnen flyttat hemifrån) hyra ut huset och åka runt i Asien/Australien.
Favoritsysselsättning: Jag kan inte välja en. Pyssla. Baka. Läsa. Helst i sällskap av någon av mina systrar.
Hur många gånger går du in på Facebook per dag: I år har jag som mål att bara gå in på Facebook en gång om dagen. Max. Jag klarade det första dagen på året, sedan har det gått lite sisådär med det målet. Men jag jobbar på det.
Vad önskar du dig i födelsedagspresent: En hottub. Jag skulle ställa den i vår trädgård och sitta där och titta på stjärnorna. Och får jag inte det skulle jag kunna tänka mig en berlock från norska smyckeföretaget Björg. Den här, till exempel.
Drömyrke: Jag trivs bra i mitt läraryrke, men om jag fick drömma helt fritt skulle jag helst hålla på med något mer kreativt. Jag tror att bröllopskoordinatör skulle vara mitt absoluta drömjobb. Fast jag skulle ha lite svårt att lämna ifrån mig något, eftersom jag gärna skulle fixa både tårtan, dukningen, blommorna, smink och hår, inbjudningskorten, dekorationerna och kanske fotograferingen också. Och sedan skulle jag göra minnesalbum till brudparet.
Favorittidning/magasin: Svårt att välja. Jag gillar Filter jättemycket. Och Modern Psykologi. Om det handlar om heminredning läser jag helst Drömhem och Trädgård just nu. Jag är inte mycket för glossiga modemagasin och har nog aldrig köpt en skvallertidning.
Favoritplats i Sverige: Det finns en ställe på ön Saltö här i Karlskrona som jag går till ibland. Det kan mycket väl vara det vackraste stället i världen.
Thaimat, grekiskt, italienskt eller svensk husmanskost: Ingen tvekan här. Italienskt. Jag drömmer fortfarande om den lilla kvartersrestaurangen vi åt på i Pisa förra våren.
Favoritdesigner? Det får nog bli paret Ulrika och Christopher Bjercke, som står bakom klädmärket Hunkydory.
Vad gör dig lycklig en måndag? Att sitta mot en varm vägg med ansiktet vänt mot solen med något gott att äta i handen. Gärna ensam, annars i bekvämt tyst tvåsamhet.
Vad driver dig att skriva blogg varje dag? Det har jag undrat själv många gånger. När jag var yngre skrev jag dagbok varje dag, och bloggen är ju ett ännu bättre medium att samla sina tankar i, eftersom det även går att lägga in bilder. Min blogg hjälper mig att samla tankarna. Att fundera ut vad jag själv tycker. Att kommunicera med nära och kära. Bloggen utmanar mig att plocka fram sidor hos mig själv som jag kanske inte ens visste att jag hade.
Om du fick välja själv, vart skulle du då vilja bo? Jag bor faktiskt perfekt. I ett gammalt hus, fast nyrenoverat. I ett lugnt kvarter, fast i stan. 100 meter till havet och 50 meter till jobbet. Och så underbara Sturkö på sommaren. Det enda jag saknar är skogen, och en egen lite större trädgård. Fast jag saknar ofta Stockholm - om jag kunde flytta vårt hus till Söder skulle jag vara heeelt nöjd. Eller?
Stadsbrutta eller lanttös? I själ och hjärta kommer jag alltid att vara en lanttös, uppvuxen i Bostorp i Blekingeskogarna. Jag trivs bra i stan också och längtar som sagt ofta till Stockholm. Fast New York var alldeles för stort för mig.
Vilken är din största tillgång enligt dig själv? Att jag levererar.
Vilken är din största tillgång enligt andra tror du? Också att jag håller det jag lovar, kanske? Fast jag frågade nyss D och han gjorde någon utläggning om att min största tillgång var kärlek.
Favoritmat? Potatisgratäng, rödvinssås och något gott kött. Fast mest gillar jag bullar och nybakta cookies.
Har du någon kändis som du är inspirerad av? Jag är inte så mycket för kändisar, utan inspireras hellre av "vanliga" människor i min närhet. Min dotter påminde mig häromdagen om att "avundsjuka är bara ett annat ord för beundran, och så är det ju. Jag försöker titta på dem jag är avundsjuk på och fundera på exakt vilken egenskap de har som jag är avundsjuk på. Ett bra sätt att utvecklas på. Fast om jag måste välja en kändis som är ett föredöme tar jag nog Carina Berg. Hon är cool.
Tror du på tankens kraft? Absolut. "If you can dream it, you can build it". En gång upplevde jag ett tillstånd där jag kunde få folk att göra vad jag ville med hjälp av mina tankar. Det var lite coolt. Samtidigt är jag väldigt medveten om hur mitt mående och beteende påverkas av kemin i hjärnan och kroppens hormoner. När jag har känslomässiga dippar som beror på mörkret kan jag bara inte tänka mig glad.
Vart vill du åka på semester nästa gång? Jag planerar en Islandsresa i juni, men hoppas hinna med någon cityweekend i Europa innan dess. Barcelona kanske. Eller Prag.
Vad är lyx för dig? Att unna sig att köpa ett plagg som inte är på rea. Att sitta en timme i badet/ångbastun med soft musik och choklad. Att ha skummad mjölk i téet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar