torsdag 10 januari 2013

Swish!

Som jag berättat förut är jag Buzzador, vilket betyder att jag alldeles gratis med jämna mellanrum får erbjudande om att testa olika prylar och tjänster. Den här gången fick jag en biobiljett för att börja använda Swish, som är en ny tjänst för att på ett enkelt sätt överföra pengar till någon annan. Lika enkelt som att skicka ett sms, och det enda du behöver är personens telefonnummer - och en smartphone. Självklart måste både sändare och mottagare vara anslutna till Swish.

Lite struligt att komma igång var det allt, eftersom det var flera steg att gå igenom innan jag kunde börja använda tjänsten (vilket är en förutsättning för att kunna garantera säkerheten). Nu när det väl är gjort kan jag dock betydligt snabbare skicka och ta emot pengar från andra privatpersoner. Ännu ett steg närmare det kontantfria samhället. På min bank är tjänsten gratis fram tills i juni, då det kommer att kosta en krona per överföring.

Jag ser massor av användningsområden för den här tjänsten. Tänk när man ska samla in pengar till en present till barnens fröken - eller skicka en slant i födelsedagspresent till barnbarnen - eller avsluta en Blocket-affär - eller handla på torget... Ja, jag tror att du fattar.

På tal om SWISH - minns du komediserien från 90-talet med samma namn? Underbar. Kolla här - den finns på DVD!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar