torsdag 3 januari 2013

Årets ord

Under året som gick försökte jag ha fokus på ordet ordning. När jag ser tillbaka på år 2012 är jag nöjd med hur jag har lyckats få mer ordning i mitt liv. Jag har blivit bättre organiserad på många olika områden. Det är bättre ordning i lådor och skåp hemma. Jag har (periodvis) bra ordning på rutiner kring mat och fysisk aktivitet. Och bäst av allt - på jobbet har jag (trots att jag i grund och botten är en ganska förvirrad person) fått höra att "det är ordning och reda på mig". Det är jag nog allra mest nöjd med.

Jag har rensat och sorterat...

Nu när jag har ordning på mina saker är det lättare att hitta det jag letar efter.
Eftersom det där ordet hjälpt mig att genomför ganska stora förändringar i mitt liv under året som gått så har jag funderat oerhört mycket på vilket ord som ska få vägleda mig under 2013. Vilken riktning vill jag att mitt liv ska ta? Lillasyster ska satsa på att våga mer i år. Min äldre syster har valt ordet förändring som sin ledstjärna under 2013 och har delat in sitt år i 12 olika områden som hon vill förändra. Jag funderade alltså massor på olika ord att inspireras av. Jag försökte blunda och visualisera hur jag ser mig själv om ett år. Vad har jag upplevt? Hur har jag utvecklats? Vad har jag uppnått? Så upptäckte jag att två av nyckelorden i de meningarna börjar med stavelsen upp- och skyndade mig till Svenska akademins ordlista för att se om också jag kanske kunde hitta 12 olika områden/ord att jobba med. Det fanns faktiskt så många att jag började leka med tanken på att de kanske räckte till ett i veckan. Så här är - med reservation för ändringar - mina ord:
  1. uppmärksamma
  2. uppmärksam
  3. uppnå
  4. uppleva
  5. uppskatta
  6. uppmuntra
  7. uppfatta
  8. uppfattning
  9. upplysa
  10. upplysning
  11. uppmana
  12. uppfräschning
  13. uppror
  14. uppförande
  15. upphöja
  16. uppoffring
  17. uppsikt
  18. uppvärmning
  19. upphöra
  20. upprepa
  21. uppehåll
  22. uppskjuten
  23. uppfostra
  24. uppsats
  25. uppgörelse
  26. uppsluppen
  27. upprätta
  28. uppror
  29. uppdrag
  30. uppsnyggning
  31. upptäcka
  32. uppföra
  33. upplyftande
  34. uppslag
  35. uppröjning
  36. uppmäta
  37. uppfylla
  38. uppgifter
  39. upphöjd
  40. uppta
  41. uppskjuten
  42. upphetsad
  43. upprätthålla
  44. upplyst
  45. uppskov
  46. upptagen
  47. uppsåt
  48. upprättelse
  49. uppsägning
  50. upplägg/ning
  51. uppgiven
  52. uppjagad

4 kommentarer:

  1. Först och främst, vilket LYFT med ny layout! Sidan är 100000 gånger snyggare nu. Bra jobbat. Och vilka ord, där har du att jobba med. Spännande projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - att ändra layouten är något som jag tänkt göra jättelänge, men aldrig tagit mig tid. Nu fick jag Karins fina bilder, och dessutom hjälpte "veckans ord" mig att ta tag i det hela.

      Radera
  2. "Uppgiven" låter lite så där... Annars ser det väl bra ut. Är hela pysselrummet lika fint som det lilla man ser på bilden? /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vissa av orden får jag nog tänka lite mer på. Fast just "uppgiven" tror jag nog på. Alltså, hur ska man hantera situationen när man känner sig uppgiven? Hmm, fotot på pysselrummet är ett par månader gammalt. De detaljer jag fotade är fortfarande lika fina - men just nu kommer jag inte ens in i rummet. Har ställt in en massa skräp som jag vill slippa se. Den funktionen får mitt pysselrum ha ibland - om det är fint i resten av huset mår jag bättre och då är det värt att ha kaos i ett rum. Fast att städa upp där igen kanske kan bli dagens projekt.

      Radera