onsdag 23 januari 2013

Hur blir man uppfinningsrik?

Uppfinningsrik. Rik på uppfinningar. Kreativ. Vad krävs för att vi ska kunna tänka utanför den där berömda boxen? Det har jag funderat över idag på min långa morgonpromenad. I går läste jag Henrik Fexeus lilla Bli kreativ: På en Timme, och jag hade därför en del tankar om kreativitet i huvudet när jag vaknade. 

Morgonens promenad bjöd på nya synintryck och
därmed en chans för min hjärna att tänka i nya spår.
Man har länge vetat att i släkter med hög kreativitet finns fler personer med sjukdomar som bipolaritet och schizofreni. Ändå har det ansetts vara en myt att det finns ett samband mellan kreativitet och "galenskap" - tills svenska forskare för några år sedan hittade ett samband som verkar förklara det: Dompaminsystemet i hjärnan hos människor med hög kreativitet liknar det hos schizofrena. Kanske vet du något om symptomen hos schizofrena. De blir ofta paranoida eftersom de tycker sig se samband som ingen annan ser. Däri tänker jag att nyckeln ligger. Signalsubstansen dopamin hjälper oss se samband som "ingen annan ser". Jag vet inte om man då kan dra slutsatsen att man blir mer kreativ genom att på naturligt vis höja kroppens dompaminnivåer, men det kan ju vara värt att prova.  Dina dopaminnivåer höjer du genom att göra saker du verkligen gillar. Dopamin är nämligen en del av kroppens naturliga belöningssystem.

En av de bästa sakerna du kan göra om du vill tänka kreativt är annars att byta omgivning. Dina minnen består ju av "bevarade kopplingar mellan hjärnceller" och om du befinner dig i en omgivning du är väl förtrogen med innebär det att du riskerar att tänka samma gamla tankar som vanligt, eftersom den omgivningen triggar igång gamla tankespår hos dig. En miljö där du upplevt jobbiga saker får dig att börja tänka jobbiga tankar. I en ny miljö, däremot, finns chans att tänka nytt och annorlunda. I Fexeus bok fanns ett härligt tips. Inventera dina vanor och så bryter du medvetet mot dem under en dag eller två. Sätt dig på en annan plats vid matbordet. Gå ett annat håll till jobbet. Du behöver ju inte åka till Bali för att få ett nytt perspektiv på livet och stimulera hjärnan med nya intryck! Förresten kan du använda din hjärnas tendens till att trigga igång gamla spår till din fördel genom att göra en spellista med musik som är ny för dig (gärna instrumental, tycker Fexeus) som du bara lyssnar på när du ska tänka kreativt. Då kopplar ju hjärnan den musiken till just det mentala tillståndet.

Ofta när en organisation vill tänka nytt och fräscht bestämmer man möte för att brainstorma. Nu ska jag förklara för dig varför det egentligen är helt fel. Jag backar bandet ända tills 50-talet, då en kvinna som hette Kitty Genovese mördades på öppen gata i New York. Nästan 40 personer såg mordet. Ingen ringde polisen. Efter mycket funderande insåg socialpsykologer att det inte var så att ingen ringde polisen trots att så många såg vad som hände, utan ingen ringde eftersom så många tittade. Fenomenet  kallas ansvarsfördelning. Titta på det här klippet (missa inte). När kvinnan är ensam åtgärdar hon problemet med en gång. Ju fler människor som befinner sig i rummet, desto fler finns det att dela ansvaret med. Likadant blir det ju i en situation där det är tänkt att vi ska brainstorma. Då sitter vi och väntar på att "någon annan" ska ta tag i saken. Inte bra. Alltså: Om du ska tänka kreativt är det bäst att göra det på egen hand.

Så vill jag säga några ord om självuppfyllande profetior i detta sammanhang. Om du ser på dig själv som "icke kreativ" är det klart att du är det. Börja tänka på dig själv som kreativ. Enklaste, men kanske bästa tipset. Om du dessutom kan få till en självbild som innebär att du tycker att det är okej att misslyckas så ökar du chansen ytterligare att komma med nya lösningar. Ett mått på kreativitet är hur många nya idéer man kommer med. Om en okreativ person kommer med 10 nya idéer och en av dem är bra kanske en kreativ person kommer med 100 nya idéer varav i så fall 90 är riktigt dåliga, eller hur? Men de där andra 10 kanske går att använda! Fexeus berättar i sin bok att när han planerar sina TV-program lägger han alltid den första, självklara idén om hur något ska göras åt sidan och letar vidare efter en mindre uppenbar lösning. 

Ett sista riktigt bra tips från Fexeus bok för att se saker ur ett nytt perspektiv: Tänk dig in i hur någon annan person skulle ha sett på ditt problem. Hur skulle McGyver ha löst problemet (med en kniv och ett tuggummi, förmodligen...) Hur skulle din storebror ha sett på saken? Hur skulle Fantomen ha löst situationen? Glöm inte att försöka se på ditt problem ur ett barns perspektiv. De är ju mer fria från förutfattade meningar och gamla projiceringar.

3 kommentarer:

  1. Hm, jag tror bestämt att jag VISST måste åka till Bali för att få nya perspektiv! :)

    SvaraRadera
  2. Många bra tips! Jag ska genast göra en ny spellista! :) Jag lyssnar ofta på samma gamla, utom då jag letar efter osamma, fast sådana jag kommer ihåg, då jag bloggar. Kanske ska leta efter helt nya! Googla "ge mig lite ny musik, tack"!

    SvaraRadera
  3. Intressant! Jag har börjat se mig själv som sömmerska igen, det var länge sedan jag sydde något "riktigt", men redan i år har jag hunnit med att göra mönster och sy mig en riktigt snygg vinterkappa i ull/kashmir och några enklare saker. Jag känner mig så kreativ och effektiv. :)

    SvaraRadera