söndag 27 januari 2013

Fryser

Vissa dagar får man vara ganska uppfinningsrik för att minnas varför man bor i Sverige så här års. Till exempel jublade en vän häromdagen på Facebook att de 18 minusgrader som rådde ute gjorde det betydligt enklare att frosta av frysen. Sagt och gjort, jag skred till verket... för att snabbt inse att mycket av det som låg i min ena frys var snarare frystorkat än nedfryst. Mycket fick kastas, och resten jobbar vi nu på att äta upp. Det passar ju bra den här veckan, som ju innehållit årets fattigaste dag. Faktiskt har det inneburit att vi ätit bättre än på länge, eftersom jag nu planerat lite längre i förväg än vanligt vad gäller maten. Dessutom blir maten mer varierad än vanligt. Mat som blir liggande länge i frysen blir ju ofta det just för att jag inte vet vad jag ska laga med den. Jag kör en metod liknande rysk roulette för att komma på vad vi ska äta. "Grytbitar av kalkon"? Då googlar jag "kalkongryta" och lagade första bästa recept (som för övrigt smakade jättebra). Denna veckan väntar bland annat en påse ärtor, en bit lax, bacon och sparris på ett liknande öde.

Igår var för övrigt vår bästa dag på länge. Vi inledde dagen med att bjuda vänner på brunch. Sedan spelade J ett par handbollsmatcher. L och jag promenerade dit för att heja lite. Hela familjen åt middag på Max och tillbringade sedan ett par timmar med att bada, basta och träna lite. Kvällen avslutades i TV-soffan med filmen Planet 51. Nästan hela familjen är eller håller på att bli riktigt förkylda så idag blir en lugn dag. Förresten såg jag just att vi hade kunnat köpa cheeseburgare på Max för bara en femma om vi hade laddat ner appen Mikz. Bra deal!

Det blev mycket godsaker till brunchen,
men lite nyttigheter också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar