onsdag 9 januari 2013

Mera om uppstigning

Med inspiration från veckans ord uppstigning bestämde jag mig för att äntligen lära mig vilket väderstreck solen stiger upp och går ner i. Och titta vad enkelt det är egentligen - begynnelsebokstäverna är vokaler i ena kombinationen och konsonanter i den andra kombinationen.

Uppgång Öst
Nedgång Väst

När jag började fundera över det där med solens upp- och nedgång insåg jag att jag har sett ett oändligt antal solnedgångar i mitt liv, men jag kan faktiskt inte minnas att jag verkligen upplevt nästan någon enda soluppgång. Det måste det bli ändring på den här veckan. På den här sajten kan man titta när solen går upp och ner. Just idag gick solen upp 8.25 och ner 15.43. Jag har listat ut att jag ska ta min morgonpromenad ner till båthamnen för att kika på den. Nu väntar jag bara på en ledig morgon som dessutom är molnfri.
En av sommarens Sturkö-solnedgångar.

2 kommentarer:

  1. Snygg blog
    Här går solen upp 43 min senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - det känns roligt att bloggen är lite personligare nu. Jag ska försöka tänka på att allt är relativt nästa gång jag klagar över våra korta mörka dagar;)

      Radera