lördag 12 januari 2013

Morgonmys

Den här veckan har jag ju funderat lite extra kring ordet uppstigning. Då ligger det ju nära till hands att titta närmare på morgonrutinerna, och hela veckan har jag funderat på hur jag ska göra uppstigningsrutinerna lättare och trevligare. Några av mina tankar:

Morgonen blir så klart mindre stressig om jag förbereder vissa saker redan på kvällen. Packa gympapåsar, lägga fram kläder, planera frukosten. Fast duscha gör jag helt på morgonen. Då vaknar jag till och får lite skön egentid.

De senaste åren har jag provat olika varianter av väckarklocka för att se vad som passar mig bäst. I min ägo har jag en lampa som simulerar soluppgång, liknande den här. Jag har inte använt den på ett tag, men gillar den egentligen massor. Den är riktigt skön att vakna till, eftersom man aldrig tvingas vakna mitt i djupsömnen. Istället leds man av det stigande ljuset skonsamt upp till lättare sömn, tills lampan lyser för fullt och det känns som att man har vaknat alldeles av sig själv. Min lampa kan ställas in på olika ljud också. Jag gillar att vakna till fågelsång. På tal om det har jag i veckan väckts av alldeles riktig fågelsång. Vilken lycka! En annan väckarklocka som också bygger på principen att det är jobbigt att vakna mitt i djupsömnen är appen Sleep Cycle. Den ställer man inte in på en specifik tid, utan i ett visst intervall. Om jag behöver stiga upp senast klockan sju kanske den väcker mig redan en halvtimme innan, om min iPhone känner av att jag rör på mig. I djupsömnen ligger man nämligen helt stilla, och om jag rör på mig betyder det alltså att jag sover lite lättare. Tanken med Sleep Cycle är alltså, att du blir väckt innan du hinner gå ner i djupsömn igen.

Frukosten anses av många vara dagens viktigaste mål. Om du visste hur många gymnsieungdomar som helt hoppar över frukosten. Jag klarar mig absolut inte utan. Vanor är svåra att bryta, men en vana som jag faktiskt lyckats ändra är mina frukostvanor. Under många år började jag min dag med varm o'boy och två ljusa ostmackor. Nu blir det surdegsbröd och té. Eller en smoothie och några nötter. Eller möjligtvis flingor och frukt. Idag blev det lite lördagsmys: pancakes. När resten av familjen åt "vanliga" testade jag äntligen LCHF-pannkakor. De var jättegoda! Jag gillar att hela familjen äter tillsammans, men de morgnar jag går hemifrån sist väntar jag faktiskt med att äta tills alla gått. Då tänder jag lite ljus och sätter mig i lugn och ro med min frukost.

Tack Annika för receptet.
Så enkelt: en banan, ett ägg och ca en dl mandelmjöl. 
En annan sak som verkligen kan göra mina morgnar lugnare är att lägga över mer och mer av "mina" uppgifter på resten av familjen. Idag lagade J och hans vän pancakes alldeles själva. S fick duka och L fick städa upp. Tänk, om något år kanske det blir jag som får sätta mig till bords till lördagsbrunch och njuta av det andra lagat om jag fortsätter att drilla familjen så här.

En sista tanke: Denna veckan har jag försökt börja dagen med ett par djupa andetag. När jag hunnit har jag lagt mig på golvet och kört en megasnabb bodyscan eller meditation, bara för att känna att jag är här och nu.

2 kommentarer:

  1. Och det receptet kan Annika tacka mig för! Mark Sisson och paleokost (som inte är riktigt överens med LCHF, förutom att kolhydrater av vissa slag är bannlysta - banan är inte okej för LCHF-folk). Jag har fått det där med fullservice nu med det brutna benet, men jag rekommenderar dig inte att framtvinga det. :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Jodå Monnah, jag ger dig credit för receptet på min blogg! :)
    Härligt Mimmi, bra tankar. Kram

    SvaraRadera