onsdag 16 januari 2013

Epic lol

Jag förundras över att inte ens mina smartaste elever kan skilja på de och dem. Gränserna mellan tal- och skriftspråk suddas ut i takt med alla sms de skickar. Jag hörde om en 90-talisttjej som tyckte att hennes lite äldre pojkvän var så konstig för han ville "prata i telefon". Det gör man ju inte idag. Man genomför istället långa konversationer med hjälp av sms. Snabbt, snabbt får de iväg sina sms. En 14-åring i Florida skickade och tog emot 35.000 sms på en månad. Det låter ju mycket. Men tänk om alla hon skrev bara innehöll bokstäverna vgd?

Kan du sms-språk? De flesta av de här fattar du säkert, men kanske en del är nya? Mina två yngsta barn säger flera gånger om dagen epic lol. Fast jag tror egentligen inte att de riktigt vet vad det betyder.

vgd=vad gör du?
rofl=rolling on the floor laughing
asap=as soon as possible, så snabbt som möjligt
lmao=laughing my arse off
brb=be right back
omg=oh my God
nt=inte
ftw=for the win. Hyllar någon som vinnare
irl=in real life - i den riktiga världen, utanför internet
lr=eller
lol=laughing out loud

Och sist men inte minst, ny för mig:

K-bry=Okej, men vem bryr sig. Tydligen har detta på vissa ställen (läs Rödeby) för att spara tid förkortats till K. Min 13-åring tyckte att det var jätteroligt när vi berättade att på den gamla goda tiden sa vi "Intresseklubben antecknar". Minns ni?

5 kommentarer:

  1. Förfärligt vad många bokstäver det är i Intresseklubben antecknar. Vi måste ha haft mycket tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade nog mer tid! Tänk vad mycket tid internet (och annat som inte fanns då) stjäler.

      Radera
  2. Antecknar med papper och penna lr?/Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du minns väl hur man liksom charad-skrev i luften samtidigt som man sa det där?

      Radera