tisdag 20 november 2012

Sol sand strand

Här kommer en hälsning från dagens utflykt till stranden. Jag lämnade den kalla novembervardagen och landade en stund på Sol Sand Strand. En timme med fötterna i sanden, vågbrus, värme, gassande sol och en lätt svalkande fläkt. Ett glas juice och en tallrik med frukt för att förhöja upplevelsen. Sämre dagar har jag definitivt haft på jobbet - jag var där på studiebesök med en grupp psykologistudenter i anslutning till att vi pratat om den biologiska delen av vårt beteende: hur vår hjärnas struktur och kemi påverkar vårt beteende.
 
Vad är tanken med en solstudio då? På hemsidan kan du läsa att...
 
"Solljuset är identiskt med vår sol. Cirka 60% av solens skadliga UV-strålar är borttagna och resterande 40% är de som hjälper kroppen att ta upp D3-vitaminet och stärker immunförsvaret. Allt är godkänt av SSI (Statens Strålskyddsinstitut). Ljuset ökar vår produktion av Serotonin, som är ett ”glädjehormon” som gör att vi känner oss piggare och gladare. Melatoninet, som är ett ”sömnhormon” bromsas upp av ljuset och vi blir alltmer vakna. Detta lindrar depression och nedstämdhet. Värmen från solen ger genomblödning i muskler och leder. Spända muskler slappnar av och stelhet i leder minskar."
 
Mysigt var det, hur som helst, och nu hoppas jag att jag vaknar full av energi i morgon bitti.
 

2 kommentarer:

  1. Wow! Var ligger det stället? Äh, vänta, jag klickar så klart... Grattis till fin jobbdag!

    SvaraRadera