måndag 19 november 2012

Tips till talare

I helgen blev jag ombedd att försöka att "lära" någon hur man ger en bra muntlig presentation.  Att försöka sätta ord på hur man gör är ju inte så lätt - efter många år som lärare kommer det ganska naturligt. Här kommer i alla fall ett försök att sammanfatta vad jag lärt mig genom åren:

Frågor att ställa sig:

  • Är talet uppbyggande för lyssnaren? (Hela tanken med att undervisa/tala ska ju vara att lyfta varandra.)
  • Är allt jag säger kopplat till det ämne jag har blivit ombedd att tala om?
  • Har jag kopplat det jag säger till lämpliga, tillförlitliga källor? (Att citera andra är ofta lämpligt, fast att bara läsa någon annans tal rätt upp och ner blir inte bra.)
  • Har jag delat med mig av någon/några egna erfarenheter, så att lyssnaren känner att jag har en egen relation till det jag talar om? Lyssnarna vill inte bara ha information - de vill KÄNNA något också. "Världen är inte gjord av atomer. Den är gjord av berättelser", som en poet uttrycket det. Tänk till exempel på hur Kristus undervisade folket: genom berättelser från vardagslivet.
  • Finns det en röd tråd i talet, så att lyssnaren logiskt kan följa mig från början till slut? Alltså inga stora hopp/tvära kast mellan mina tankar.
  • Har jag en inledning som väcker intresse och väcker lyssnarna lite? I inledningen ska jag tydligt berätta vad talet kommer att handla om.
  • Har jag en avslutning där jag sammanfattar det viktigaste jag sagt - det jag vill att lyssnarna ska "ta med sig hem"?
Man brukar säga att ett bra tal ska innehålla två viktiga ingredienser:
1. Aha! - Alltså: Något klargörande, något lyssnaren inte visste förut.
2. Haha! Något lite roligt. Det väcker åhörarna och får dem att knyta an till det du säger.
 
Dessutom, jätteviktigt: Håll dig inom de tidsgränser som du blivit tilldelad. När Michelangelo blev tillfrågad hur han gjorde David sa han "Genom att ta bort allt överflödigt". Likadant är det med att skriva ett tal som blir ihågkommet. Ta bort allt onödigt. Fokusera på det viktiga: Det som går rätt in i hjärtat.
 
Är talet för utdraget tröttnar folk. Skala ner, skala av, så blir det perfekt.
Bilden kommer från en reklamkampanj som gjordes för den tyska olympiska komittén.
 
Tänk på ditt kroppsspråk. Om du ser alltför osäker ut kommer lyssnarna att ha svårt att koncentrera sig på vad du säger. Titta ut över över dina åhörare ibland. Le. Klä dig gärna lite extra fint.
 
Träna gärna på talet innan så att du inte behöver stå där och läsa direkt från dina anteckningar. Nyckelord kanske räcker? Istället för stora papper som darrar om du darrar kan du skriva dina nyckelord på mindre, styvare papperslappar.
 
Har du några fantastiska talartips att dela med dig av?
 

1 kommentar:

  1. Om möjligt be någon filma sig innan. Ofta använder man gester man är omedveten om, kanske stoppar man in småord som man inte tänker på. Att förflytta sig några meter då och då om salen tillåter, varning dock för att vanka omkring.
    //Ulrika

    SvaraRadera