söndag 4 november 2012

Höststädning

Vi lärare jobbar ju mer än halva höstlovet, men några dagars "lov" fick jag i alla fall. Min svärmor har varit här och hälsat på och alla njöt vi av att ha henne här.
 
Vi hann städa upp de sista spåren efter sommaren på Sturkö. Nu riskerar inte kanoten att spolas iväg i höststormarna, och inte heller trädgårdsmöblerna. Som bonus fick vi en mysig kväll  med mina föräldrar och en stunds andäktigt tittande på en stjärnklar natthimmel.
 
Även vår pyttelilla trädgård i stan är färdig för vintern nu. Så här års hittar man ofta vårlökar till halva priset. Min snälle Far kom med en hel säck och J hjälpte mig att plantera.
 
När vi var små hade vi varsin rabbat som vi "ansvarade för".
På våren var min alldeles full med gula och röda tulpaner.
D har hjälpt mig att gräva upp alla möjliga stackars blommor ur rabatterna och jag ersatte dem med lavendel. Jag vet att lavendel egentligen ska ha sandblandad jord, men tror att jorden i våra rabatter kanske är torr nog för att de ska överleva. Jag borde dock ha gjort lite bättre research innan jag köpte lavendelplantorna. Jag är rädd att de jag köpte är anpassade för ett mer sydländskt klimat och kanske dör under vintern. Vi får väl se.


2 kommentarer:

  1. Härligt! Min dröm är ett eget liter lavendelfält. Hitills har jag inte kommit så långt men de plantor som jag har planterat har klarat sig tom här i norrland så odsen är nog inte allt för illa.

    SvaraRadera
  2. Fint! Det där med blommor blir nog aldrig min grej att pyssla med, men jag kan ju avnjuta era!

    SvaraRadera