torsdag 9 augusti 2012

Sommarläsning

En endaste vecka kvar på semestern. Jag försöker njuta av varenda sekund samtidigt som jag jobbar på att hinna alla de där sakerna jag tänkte få gjort... Och då menar jag faktiskt främst att göra "ingenting". Jag har till exempel läst alldeles ovanligt lite i sommar. En och annan artikel i det utmärkta månadsmagasinet Modern Psykologi har det i alla fall blivit. Om jag bara ska lämna en enda liten tanke från tidningen får det bli den här:

Skriv ner dina mest negativa tankar på ett papper. Gör det nu, innan du läser vidare.

Om man är allt för upptagen med sina negativa tankar
kan man missa en och annan vacker utsikt.
Jag sitter gärna en stund i min hängstol under päronträdet med utsikt
 över fjärden. Vart går du för att samla tankarna??

Håll nu pappret tätt framför ansiktet. Hur lätt är det nu att prata med din älskade, att se din favoritfilm, att vara en närvarande förälder? Om du istället försöker hålla pappret så långt från dig som du kan, kommer det fortfarande att vara lite ivägen. Dessutom kommer mjölksyran efter en stund. Du klarar det inte hur länge som helst.

Prova istället att lägga pappret i knät och låt det vila där. Då är tankarna inte i vägen och de hindrar dig inte från att vara närvarande i stunden. De är fortfarande kvar, men hindrar dig inte från att leva det liv du vill leva.

3 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir av att bli påmind om det sunda i att behålla distansen till prövningar o svårigheter:)

    SvaraRadera