måndag 13 augusti 2012

Den tiden på året...

Ungefär vid denna tiden på året har ungefär samma scenario utspelat sig de senaste fyra-fem åren:

1. Jag ställer mig på vågen. 
2. Jag tappar, chockerat, hakan. Vad hände? Jag är helt oförstående.

Så nu är det dags igen för ett par sockerfria veckor. Om någon mer därute lider av samma oförklarliga sommarfenomen så delar jag gärna med mig av av mina favoritrecept på snacks utan socker - de här små snacksen är just nu det som håller mitt humör snäppet över "katastrof". Recepten är hämtade från Ulrika Davidssons bok om Detox.

Mandelcrisp

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda 3 dl mandelspån, skal från 1 apelsin, 2 tsk kanel, 0,5 dl flytande honung i en skål. Smörj en plåt med solros- eller rappsolja och fördela blandningen över plåten. Toppa med flingsalt och sätt in i ugnen i 15 minuter. Bryt i bitar.

Pumpafröcrisp

Ugn 175 grader. Blanda 3 dl pumpafrön, 1 msk färskriven ingefära och 0,5 dl flytande honung i en skål. Smörj en plåt med raps- eller solrosolja och fördela blandningen över. Toppa med lite flingsalt och baka i ca 15 minuter. Bryt i bitar.



3 kommentarer:

  1. TACK! Igår gjorde jag apelsinbräcken. Sååååå gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de goda. Minst lika goda som chips eller vilket annat snacks som helst.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera