söndag 19 augusti 2012

För morfars skull

Karl Forsman

Trots att jag minns min morfar väl kände jag honom aldrig som han var innan sin första hjärnblödning. Min bild av honom har istället fått växa fram genom att lyssna på släktens otaliga berättelser om honom och genom att läsa saker som han skrivit. Under åren har jag ibland återvänt till ett oavslutat brev han skrev till sina barn och barnbarn. I brevet ger han oss tips och råd om vad som är viktigt i livet. Av någon anledning har en av raderna fastnat lite extra hos mig. Jag minns inte exakt ordalydelsen, men det går ut på att vi alltid ska se till att våra barn är "hela och rena". Varje gång jag klär mina barn med lite extra omsorg skickar jag en tanke till morfar. Och om jag någon gång ser mina barn gå iväg till skolan med otvättat hår så skäms jag lite grann.

Med jämna mellanrum går jag alltså med morfar i tankarna igenom min och barnens garderober. Rensar ut gammalt, lagar trasigt, försöker få bort svåra fläckar. Här är lite tips från gårdagens rensning:


  • Maskor som gått i en stickad tröja? Åtgärda så snabbt som möjligt! Använd en virknål och hämta upp maskorna. Här hittar du instruktioner på engelska.
  • Envisa svettfläckar? Gnugga in en blandning av bikarbonat och vinäger. Tvätta så varmt plagget tål. Om du istället har deodorantfläckar kan du prova att lägga den delen av plagget i blöt i ättikssprit ett tag innan du tvättar det.
  • Jag gick igenom min skogarderob inför  säsongen och har nu en hel hög skor som jag sett över lite extra. Mockaskorna borstade jag av med en mockaborste och gick sedan över med en produkt som heter colour renovator. Efter en stund fick de en borstning till med mockaborsten och nu ser de nya och fina ut. Läderskorna fick en omgång hederlig svart skokräm och lite puts. Nu ska jag lämna in fem par skor/stövlar till skomakaren för att bland annat byta klack/sula på dem.

2 kommentarer:

  1. foppatofflor och gympabyxor- hur ställer sig morfar till det?

    SvaraRadera