måndag 6 augusti 2012

Squash-tider

Min syster och hennes dotter.
Visst är de fina flickorna lika som bär?

Nu har vi massor av squash i grönsakslandet. Vi har penslat skivor av squash med grillolja och lagt på grillen och gjort alla möjliga stekta röror. En favorit är att steka squashen med lite andra grönsaker och hälla över en dressing av söt soja+vinäger+honung+ingefära.

Jag vill också tipsa om en favorit i repris från förra året:

Falsk ostkaka 

9 dl riven squash
4 msk vetemjöl
4 ägg
2 bittermandlar
1 dl socker
25 malda mandlar
1/2 liter mjölk, eventuellt blandad med grädde

Vispa ihop alla ingredienser och häll smeten i en lätt smord form. Grädda i 45 min i 200 grader.

Servera kakan ljummen med en liten klick grädde och sylt eller färska bär. 

4 kommentarer:

  1. M-U-M-S. Synd att ostkakan innehåller socker alls, annars hade jag nog ätit upp halva själv...

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken bamsesquash! Önskar jag var där och fick äta lite.

    SvaraRadera
  3. Wow vad härligt. Vår ena pumpa ruttnade bort på för vått underlag så nu har vi bara en kvar att hoppas på till Halloween.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har odlat squash i flera år nu och skörden känns lite slumpmässig. En del år har vi fått så många att vi fått dela med oss till alla vi känner och ibland blir det bara ett par få.

      Radera